Champagnemousse

Champagnemousse

Nog een paar uur te gaan en dan nemen we afscheid van 2017 en luiden we het nieuwe jaar in. Sommige onder ons zullen dit knallend doen, ik kies deze keer voor een rustig avondje. Tot het zover is zal vandaag een dag zijn waarop veel mensen terugblikken op de afgelopen 12 maanden om te zien wat het jaar hen heeft gebracht, om vervolgens met frisse moed en goede voornemens 2018 in te gaan. 

Ik heb in ieder geval heel veel zin in het nieuwe jaar. Niet dat 2017 zo slecht was hoor, integendeel. Het was een bijzonder jaar. Een jaar vol redenen om boos te zijn, te huilen, te lachen en gelukkig te zijn. Het was een jaar vol ups en downs, maar vooral een jaar om dankbaar voor te zijn. Met als absolute hoogtepunt: een baan. 


Ik begon het jaar als werkzoekende, maar vanaf morgen kom ik, na 7 maanden detachering, met een contract in dienst bij mijn werkgever: 2018 wordt dus een jaar met meer financiële zekerheid en de kans om verder aan mijn toekomst te werken. Meer had ik niet durven wensen, en daar ga ik vanavond op proosten. Voor mijn laatste blogpost van dit jaar heb ik dan ook gekozen voor een zoet dessert met champagne: een heerlijke feestelijke, lichte en frisse mousse met champagnesmaak. Normaal ben ik niet zo’n fan van deze bubbels, maar in dessertvorm wordt alles anders, ik en mijn testpanel hebben ervan genoten. Proost!

Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en een fantastisch nieuwjaar, en hoop jullie allemaal in 2018 terug te zien!

Tip: wanneer je de mousse wilt storten vanuit een vormpje, is het verstandig 6 blaadjes gelatine te gebruiken. Wanneer je de mousse niet stort, kan je minder gelatine gebruiken, 4 of 5 blaadjes. 


Ingrediënten
  • 6 blaadjes witte gelatine
  • 250 ml champagne (of witte mousserende wijn)
  • 2 eieren, gesplitst
  • 50 g fijne kristalsuiker
  • 200 ml slagroom
  • snufje zout
  • vers (rood) fruit naar keuze
Extra nodig
(champagne)glazen / of (siliconen) vormpjes / of 1 grote vorm naar keuze, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten


  • Week de gelatine in koud water.
  • Doe de eidooiers samen met de fijne kristalsuiker en de champagne in een hittebestendige kom. Klop los met een garde. 
  • Klop het mengsel (bij voorkeur met een handmixer) au bain-marie ongeveer 15 minuten tot hij goed gebonden is. 
  • Knijp de gelatine uit en voeg deze toe aan het mengsel. Roer tot de gelatine is opgelost. 
  • Klop in een vetvrije kom de eiwitten met een snufje zout tot stijve pieken. 
  • Klop in een andere kom de slagroom lobbig. 
  • Spatel eerst luchtig de eiwitten door het champagne-mengsel en dan de slagroom. 
  • Giet de champagnemousse in je glaasjes of vorm(pjes), dek af met huishoudfolie en laat minstens 4 uur opstijven in de koelkast.
  • Dien de mousse op met vers (rood) fruit naar keuze en eventueel wat geschaafde witte chocolade.   


Reacties