Cranberry-sinaasappel scones

Cranberry-sinaasappel scones
Scones. Ik ben er dol op, want wat is er nu lekkerder dan een luie (zondag)ochtend beginnen met een ontbijt van warme scones? Helemaal niets kan ik je zeggen. Traditioneel worden scones natuurlijk met clotted cream en jam geserveerd, maar helaas is clotted cream in Nederland moeilijk verkrijgbaar. Je kunt het natuurlijk zelf maken door mascarpone door je lobbige slagroom te kloppen, maar dat is niet precies hetzelfde. 

Gelukkig ben ik er recentelijk achter gekomen dat er niet heel erg ver van mijn woonplaats een klein winkeltje bestaat waar ze typisch Engelse producten verkopen: De Bruin & Stacey Living in Venlo. En hoewel ik echt al heel vaak in de binnenstad van Venlo ben geweest (een vriendin van mij woont er), ben ik enkele weken geleden pas voor de eerste keer bij dit winkeltje naar binnen gestapt. 

En wat was ik blij toen ik daar in het koelvak clotted cream zag staan. Eindelijk kon ik het een keer proberen. En ja, het is lekker, héél erg lekker! Mijn scones smaakten al verrukkelijk zonder de clotted cream, maar mét waren ze echt goddelijk lekker. Ik kon er niet van afblijven. Binnenkort ga ik maar weer eens een bezoekje brengen aan Venlo, zodat mijn familie tijdens de paasbrunch van deze geweldige cranberry-sinaasappel scones mét clotted cream kan genieten. Wat een verwennerij. 


Ingrediënten
  • 400 g bloem, gezeefd
  • 25 g witte basterdsuiker
  • 1 tl zuiveringszout
  • 1 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 50 g roomboter, zacht
  • 250 ml magere yoghurt
  • 125 g gedroogde cranberries
  • 2 sinaasappels
  • 1 ei
Extra nodig
bakplaat, bakpapier, deegroller, fijne rasp
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 15-20 minuten oven, 10 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. 
  • Rasp de schil van de twee sinaasappels.
  • Doe de bloem, de witte basterdsuiker, het zuiveringszout, het bakpoeder, het zout en de sinaasappelrasp in een grote mengkom. Roer deze ingrediënten met een garde door elkaar tot ze goed vermengd zijn.
  • Voeg de zachte boter en de yoghurt toe. Meng alles goed met een lepel totdat het mengsel vaster van structuur wordt. Als het deeg te droog is, voeg dan nog wat yoghurt toe.
  • Voeg de gedroogde cranberries toe en meng deze door het deeg.
  • Bestuif je werkblad met wat bloem en kneed het deeg mooi glad. 
  • Rol het deeg  het met een deegroller uit tot een ronde plak van ongeveer 3 centimeter dikte. 
  • Snijd de deegplak met een scherp mes in 8 gelijke stukken. Leg deze op enige afstand van elkaar op de bakplaat.
  • Klop het ei los en kwast het over de scones.
  • Plaats de bakplaat in de voorverwarmde oven en bak de scones in ca. 15-20 minuten goudbruin en gaar.
  • Serveer de scones warm met bijvoorbeeld jam, slagroom, clotted cream, roomboter en/of vers fruit.


Reacties