Tulbandjes met gekaramelliseerde appel

Tulbandjes met gekaramelliseerde appel
De appelcake is echt een klassieker waar mijn familie en ik heel erg blij van worden. Natuurlijk word ik van heel veel baksels blij (vooral als er chocolade in verwerkt zit), maar de appelcake heeft voor mij een aparte status: het is namelijk het eerste baksel wat ik ooit gemaakt heb. 

Het is tevens het enige baksel wat mijn moeder ooit bakte, dus de aanblik en smaak roepen bij mij en mijn zussen een heel nostalgisch gevoel op. 

Wanneer er zich een feestelijke gelegenheid voordoet in onze familie verschijnt ‘de appelcake van mijn moeder’ dan ook nog geregeld op tafel. Dus toen mijn nichtje onlangs haar zwemdiploma ‘A’ behaald had, kwam het verzoek van mijn zus om een appelcake voor haar te bakken. 


Ik besloot om voor deze keer een draai te geven aan de klassieke appelcake die mijn moeder vroeger bakte, en er tulbandjes mét gekaramelliseerde appelstukjes van te maken (kon ik meteen weer een keer mijn nieuwe bakvorm gebruiken). Het resultaat ging er zowel bij mijn nichtje als bij de rest van mijn familie in als koek. 

Tip: ik heb voor deze tulbandjes de Nordic Ware tulband bakvorm voor 6 tulbandjes van 10 cm doorsnee gebruikt. Het recept is goed voor 5 tulbandjes. 


Ingrediënten
  • 2 appels
  • 150 g boter
  • 155 g suiker
  • ½ tl kaneel
  • ½ tl citroensap
  • 1 tl vanille-extract
  • 2 eieren
  • 125 g bloem
  • 1 el melk
Extra nodig
5 tulbandvormpjes, koekenpan
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 25-30 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Schil de appels, snijd ze in kwarten en verwijder de klokhuizen. Snijd de appelkwarten in stukjes. 
  • Verwarm een koekenpan op middelhoog vuur. Smelt 25 g boter in de pan. 
  • Voeg de appelstukjes, 30 g fijne kristalsuiker, de kaneel en het citroensap toe en meng alles door elkaar. 
  • Bak de appelstukjes ongeveer 5 minuten op een middelhoog vuur. Je zult zien dat de suiker zal karameliseren en een laagje om de stukjes appel vormt. 
  • Haal de appelstukjes uit de pan als ze mooi karamelbruin zijn. Laat afkoelen. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de tulbandvormpjes in met boter. 
  • Klop 125 g boter samen met 125 g fijne kristalsuiker tot een licht en luchtig mengsel. 
  • Klop er één voor één de eieren door. Klop na elke toevoeging goed door. 
  • Klop het vanille-extract erdoor. 
  • Zeef de bloem boven de kom en klop kort tot alles is opgenomen en klop er dan kort de melk door. 
  • Spatel de afgekoelde gekaramelliseerde appelstukjes door het beslag. 
  • Vul de tulbandvormpjes met het beslag. 
  • Bak de tulbandjes ongeveer 25-30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot ze gerezen en goudbruin zijn en stevig aanvoelen. 
  • Laat de tulbandjes 10 minuten afkoelen in de vorm en stort ze dan op een taartrooster om volledig af te koelen.



Reacties

  1. Heerlijk recept. Cupcakes van gemaakt, 9 stuks. Ga het zeker weten vaker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze vandaag gemaakt. Helaas vond ik ze wat zwaar. Mag ik misschien vragen waarom je geen bakpoeder of zelfrijzend bakmeel gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Dat vond ik zelf niet nodig. Omdat de cakejes redelijk klein zijn, geeft alleen bloem voor mij voldoende luchtigheid. Maar voel je vrij om wel bakpoeder te gebruiken als daardoor het resultaat beter wordt :)
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten