Pruimen kruimelcake

Pruimen kruimelcake
 
 

Hoewel de pruimen alweer enige tijd verkrijgbaar zijn (ik geloof dat ik de eerste ergens in juni bij de groenteboer zag liggen) krijg ik bij het eten van deze sappige vruchten altijd een herfstgevoel. De lekkerste exemplaren zijn voor mij ook diegene die te koop zijn in de overgangsperiode tussen zomer en herfst. Bij elke hap zie ik dan kleurrijke herfstblaadjes voor me waar je lekker doorheen kunt sloffen, denk ik aan de warmte van een knapperend haardvuur en ruik ik vers gebakken taart.

En deze pruimen kruimelcake past helemaal in dat beeld. Heerlijke zachte pruimen in een bedje van zoete cake onder een dekentje van krokante kruimels. Echt verrukkelijk verwarmend. Laat de herfst nu maar komen.

Tip: in het originele recept van Anne Shooter (Kaneel & Kardemom. Joodse baktradities van New York tot Tel Aviv) wordt een baktijd van 35-45 minuten aangegeven. Mijn cake had heel wat meer tijd nodig. Test met een sateprikker na 35 minuten hoe ver je cake is, want misschien is die van jou wel al gaar ~ als je vindt dat de kruimeltopping te donker wordt, dek de cake dan af met een vel aluminiumfolie.


Ingrediënten

  • 110 g bloem
  • 200 g boter
  • 50 g kristalsuiker
  • 1 tl kaneel
  • 55 g hazelnoten, fijngehakt
  • 125 g fijne kristalsuiker
  • 3 eieren (L)
  • 2 tl vanille-extract
  • 1 citroen
  • 210 g zelfrijzend bakmeel
  • snufje zout
  • 1 tl gemberpoeder
  • ca. 800 g pruimen

Extra nodig
Ronde springvorm van 22 centimeter doorsnee, bakpapier, fijne rasp
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, ca. 70-75 minuten oven, 90 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Vet de springvorm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier.
  • Wrijf in een kom de bloem met 75 g boter (in blokjes gesneden), 50 g kristalsuiker en de kaneel tot een kruimeldeeg.
  • Roer de fijngehakte hazelnoten erdoor.
  • Dek de kom af en plaats in de koelkast.
  • Pers de citroen uit.
  • Klop 125 g boter met 125 g fijne kristalsuiker in 10 minuten tot een bleek en romig mengsel.
  • Voeg één voor één de eieren toe en klop goed na elke toevoeging.
  • Roer het vanille-extract en het citroensap erdoor.
  • Spatel het zelfrijzend bakmeel, het zout en het gemberpoeder erdoor, tot een romig & klontvrij beslag.
  • Schep het beslag in de cakevorm en strijk het glad.
  • Halveer de pruimen, verwijder de pitten en snijd elke helft weer door de helft.
  • Verdeel de pruimen over het cakebeslag in de vorm, waarbij je ze een beetje in het beslag duwt.
  • Strooi de kruimeltopping over de pruimen.
  • Bak de cake ongeveer 70-75 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot een satéprikker er schoon weer uitkomt.





Reacties

  1. Lijkt me heerlijk Tessa!
    Ik maak uit je recept op dat alleen de pitten verwijderd worden van de pruimen, dus de schilletjes blijven wel zitten?
    Proef je die wellicht na het bakken nauwelijks meer?
    En heeft deze cake bij jou dan bijna de dubbele tijd tov het oorspronkelijke recept nodig gehad? Want je geeft aan bij bereidingstijd 70-75 min..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien,
      De velletjes van de pruimen blijven inderdaad zitten. De pruimen worden tijdens het bakken zo zacht, dat er (voor mij) bij het eten geen onderscheid meer bestond tussen het vruchtvlees en het velletje (ik schil mijn pruimen overigens nooit).
      Mijn cake heeft inderdaad bijna de dubbele baktijd nodig gehad. Maar misschien is jouw cake sneller klaar. Ik heb in het verleden ook al eens een pruimencake gemaakt (http://zoetenverleidelijk.blogspot.nl/2013/09/pruimencake.html) en deze had een baktijd van 60-70 minuten op 180 graden. Dus ik vind het eigenlijk niet zo vreemd dat mijn cake zo'n 75 minuten nodig had op 170 graden.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten