Abrikozen-pistache slof

Abrikozen-pistache slof

 

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Meestal wanneer ik meedoe aan de maandelijkse Foodblogswap is de verscheidenheid aan recepten die in mijn straatje passen niet heel groot. De meeste bloggers hebben wel wat zoete recepten gepubliceerd, maar het merendeel heb ik al op mijn eigen blog staan of is niet spannend genoeg om mee aan de slag te gaan.

Maar deze maand was alles anders, ik viel bijna letterlijk van mijn stoel toen ik door de receptenindex van het blog Bijna net zo lekker als thuis van Johanneke bladerde. Een gigantische lijst zoete gerechten popte op mijn beeldscherm tevoorschijn. Ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen. Na lang wikken en wegen besloot ik te gaan voor het recept waar mijn oog bijna meteen op was gevallen: de slof met pistachenoten, bloedsinaasappel en meringue.

Het bloedsinaasappel-seizoen is helaas wel al voorbij, dus ik besloot de sinaasappelen door abrikozen te vervangen. En omdat het klimaat wel heel erg vochtig was op de dag dat ik deze slof maakte, is het meringue-laagje een slagroom-laagje geworden. De smaak zal daardoor iets anders zijn dan bij de slof van Johanneke, maar het resultaat was echt verrukkelijk. 

De fantastische spijs van pistachenoten combineert verrassend lekker met de romige abrikozencrème en de verse abrikozen bovenop. De wolkjes slagroom zorgen voor een luchtig accent, terwijl de stukjes pistachenoten voor een lekker krokante bite zorgen. Elke hap is een ware smaaksensatie.

Ingrediënten
  • 125 g gedroogde abrikozen
  • 500 ml warm water
  • 100 g pistachenoten + extra voor garnering
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 250 g kristalsuiker + 1 el
  • 2 eierdooiers
  • 1 ei
  • ½ tl amandelextract
  • 1 el citroensap
  • 20 g custardpoeder
  • 250 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • 180 g roomboter
  • 80 g lichtbruine basterdsuiker
  • ¼ tl zout
  • ca. 6 verse abrikozen
  • 125 ml slagroom 
Extra nodig
Huishoudfolie, staafmixer, keukenmachine, sloffenring, bakplaat, bakpapier, spuitzakken, spuitmondje
Tijd (ongeveer)
> 60 minuten bereiding, 23-26 minuten oven, 1 nacht wachten


Werkwijze

  • Doe 125 g gedroogde abrikozen in een kom en giet er 500 ml warm water over. Laat de abrikozen een nacht wellen in het water.


  • Maak de pistachespijs.
  • Doe hiervoor 100 g pistachenoten, ¼ deel van de geraspte citroenschil en 100 g kristalsuiker in een keukenmachine. Laat de machine draaien tot je een grof mengsel hebt.
  • Klop 1 ei los en giet dit geleidelijk bij het mengsel in de machine. Voeg ook het amandelextract toe.
  • Blijf malen tot het een kneedbare massa is, waarin nog minieme stukjes pistache te proeven zijn.
  • Doe de pistachespijs over in een kommetje en dek goed af met huishoudfolie. Plaats in de koelkast en laat een nacht rusten.


  • Pureer de volgende dag de gewelde abrikozen met een staafmixer tot je een dikke puree hebt.
  • Breng deze abrikozenpuree zachtjes aan de kook in een pan.
  • Klop ondertussen 50 g suiker samen met 1 el citroensap en 1 eierdooier glad in een kom.
  • Klop er 20 g custardpoeder door.
  • Giet een deel van de hete abrikozenpuree bij het eimengsel. Roer dit even goed door.
  • Schenk het mengsel weer in de pan, zet de pan op matig vuur en klop met een garde tot alles borrelt en indikt.
  • Doe de warme crème in een kom en dek af met huishoudfolie. Laat afkoelen.


  • Zeef 250 g bloem en het bakpoeder boven een kom.
  • Voeg de roomboter, 100 g kristalsuiker, de basterdsuiker, 1 eierdooier, 2/3 van de overgebleven citroenrasp en het zout toe.
  • Kneed de ingrediënten kort met de hand tot een samenhangend deeg. Kneed echt niet te lang door: zodra er van het deeg een samenhangende bal gevormd kan worden is het goed.
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het minimaal 1 uur in de koelkast rusten.


  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Haal het deeg uit de koelkast en verdeel het in twee gelijke delen. Een deel wordt nu niet gebruikt, dus dit kun je verpakt terug in de koelkast (of vriezer) leggen voor een andere keer.
  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een dikte van circa 1 centimeter.
  • Druk met een sloffenring een passende deegplak uit het deeg.
  • Plaats de deegplak op de met bakpapier beklede bakplaat. Vet de sloffenring in en plaats deze om de deegplak.
  • Verdeel de pistachespijs op de deegplakken tot 1,5 centimeter van de rand af. Dit gaat het gemakkelijkst met een spuitzak. Als de spijs erg stug is, kneed er dan nog wat losgeklopt ei door.
  • Bak de slof in ongeveer 23 tot 26 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Verwijder de sloffenring meteen na het bakken en laat de slof afkoelen.


  • Verdeel de abrikozencrème over de afgekoelde slof.
  • Snijd de verse abrikozen in plakjes en leg deze op de abrikozencrème.
  • Klop de slagroom met 1 el kristalsuiker stijf.
  • Doe de slagroom in een spuitzak en spuit toefjes slagroom op de abrikozen.
  • Hak wat pistachenoten grof en strooi deze over de slagroom.



Reacties

  1. Hoi Tessa, is toch ook wel een keer leuk om heel veel keus te hebben? Lekkere combinatie heb je ervan gemaakt. Misschien dat ik voor mijn vakantie ook nog wel abrikozen en pistachenoten ergens in ga verwerken. Zie al de hele tijd de verse abrikozen op de markt liggen, maar heb telkens geen concreet idee of geen tijd of geen mensen die willen opeten. Groeten Johanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Johanneke, het was fantastisch om een keer echt een keuze te hebben! Wat een verademing :) En bedankt voor dit leuke & lekkere idee van een pistacheslof, we hebben er echt van zitten smullen! Groeten Tessa

      Verwijderen
  2. Super lekker..!! Bedankt voor het recept, ook heel duidelijk uitgelegd. Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan het amandelextract ook vervangen worden door amandelaroma of is er een groot verschil tussen beiden? En zo ja, is de hoeveelheid dan ook gelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Je kunt het extract inderdaad vervangen door aroma. Het verschil zit hem in de smaak. Het aroma is een kunstmatige smaakstof, bij het maken is er geen amandel aan te pas gekomen, hierdoor is de smaak minder puur (en veel minder lekker in mijn ogen). Ik gebruik nooit aroma dus ik weet niet precies hoe het met de verhoudingen zit, maar ik heb net even snel wat gegoogeld en zo te lezen op verschillende websites zijn de verhoudingen gelijk. Je kunt de halve theelepel extract dus vervangen door een halve theelepel aroma. Ik kan je wel van harte aanbevelen amandelextract te kopen :)

      Heel veel groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten