Witte chocolade koekjes met frambozenjam

Witte chocolade koekjes met frambozenjam
 
 

Wanneer ik in de boekhandel een nieuw bakboek in mijn handen heb, kijk ik bij het openslaan altijd eerst naar de foto’s. Spreken ze mij aan? Zien de baksels er lekker uit en word ik meteen enthousiast om aan het bakken te slaan? Ja? Dan bekijk ik het boek beter en lees ik wat recepten door, hoewel dan vaak de beslissing al gevallen is of het boek gekocht gaat worden of niet.

Foto’s zijn voor mij gewoon belangrijk, je krijgt namelijk meteen een idee van hoe het baksel er (ongeveer) uit komt te zien en in veel gevallen ruik & proef ik het baksel dan al in gedachten. Toch heb ik ook een aantal bakboeken in mijn kast staan waarbij er niet of nauwelijks foto’s staan afgedrukt. Neem nu bijvoorbeeld het boek ‘The Ultimate Chocolate Cookie Book’. Hierin staan echt de meest geweldige recepten, maar geen enkele afbeelding.

En dan ben je dus echt aangewezen op je eigen fantasie en ervaring en moet je jezelf tijdens het lezen afvragen of het recept lekker genoeg klinkt om te maken. In het geval van deze witte chocolade koekjes met frambozenjam was het antwoordt ‘ja’. Van de naam alleen al kreeg ik trek en toen ik het recept goed gelezen had kon ik niets anders concluderen dan dat dit echt lekker moest zijn. Witte chocolade met frambozen is natuurlijk een geweldige combinatie en ook in dit koekje pakt het verrukkelijk uit. Het koekje is een beetje zacht van binnen, licht krokant van buiten en vol van smaak. Kopje thee erbij en mijn verwenmomentje is compleet.

Tip: voor deze koekjes heb je frambozenjam zonder pitjes nodig. Geen idee of dit überhaupt te koop is, maar je kunt het heel goed zelf maken. Voor 170 g pitloze jam heb je ongeveer 255 g gewone frambozenjam nodig. Je hoeft de jam enkel door een fijne zeef te wrijven, waardoor de pitjes achterblijven in de zeef en je heldere jam overhoudt in je opvangbakje.


Ingrediënten

  • 255 g bloem
  • 1 tl zuiveringszout
  • ½ tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 170 g witte chocolade, grof gehakt
  • 170 g amandelen
  • 170 g fijne kristalsuiker
  • 115 g boter
  • 170 g frambozenjam zonder pitjes
  • 1 ei
  • 2 tl vanille-extract

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 12 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.
  • Zeef de bloem, het zuiveringszout, het bakpoeder en het zout boven een kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Doe de witte chocolade samen met de amandelen en de helft van de suiker in een keukenmachine. Pulseer een paar keer tot de amandelen in grove stukjes zijn gehakt en laat de machine dan draaien tot je een fijngemalen mengsel hebt.
  • Klop de boter in een ruime kom in ongeveer 1 minuut zacht.
  • Voeg de resterende suiker toe en klop nog ongeveer 1 minuut door, tot een licht en luchtig mengsel.
  • Klop er de frambozenjam en vervolgens het ei en het vanille-extract door.
  • Klop er het fijngemalen witte chocolade-mengsel door.
  • Voeg het bloemmengsel toe en roer dit er met een houten lepel/spatel door, tot alle bloem is opgenomen.
  • Verdeel het deeg in ongeveer 52 stukjes (ter groote van een walnoot) en rol elk stukje tot een balletje (het deeg is vrij plakkerig).
  • Leg de balletjes met voldoende tussenruimte (ca. 5 centimeter) op de met bakpapier bekede bakplaten en druk elk balletje plat met de achterkant van een lepel.
  • Bak de koekjes ongeveer 12 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot ze lichtbruin beginnen te kleuren maar nog steeds redelijk zacht zijn wanneer je ze aanraakt.
  • Laat de koekjes 2 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze dan voorzichtig op een rooster om helemaal af te koelen.





Reacties