Tiramisu brownies

Tiramisu brownies
Gek eigenlijk dat ik er nog nooit eerder aan had gedacht om één van mijn meest favoriete baksels te combineren met mijn meest favoriete dessert. Maar gelukkig zag ik bij toeval het idee voor Tiramisu brownies voorbij komen op Pinterest en ik was meteen verkocht. Heel even dacht ik dat ik droomde, dit was té lekker om waar te zijn, maar nee, het bestaat écht. 

Bijna alle onderdelen en bekende smaken uit het klassieke Italiaanse dessert zijn aanwezig, de lange vingers, mascarpone, espresso en cacaopoeder (alleen de marsala heb ik vervangen door Tia Maria), maar nu worden ze vergezeld door een smeuïge koffie-browniekoek. Toen ik een hapje nam waande ik mijzelf voor even in de zevende hemel en zelden heb ik zoveel blije gezichten bij elkaar gezien toen mijn proefpanel dit verrukkelijke baksel mocht proeven. Nog een stukje? Si, per favore. 


Ingrediënten
  • 175 g boter, in blokjes
  • 200 g pure chocolade, grof gehakt
  • 5 el koffielikeur (bijv. Tia Maria)
  • 5 el espressopoeder
  • 120 ml kokend water + 1 ½ el
  • 165 g bloem
  • ¼ tl zout
  • 1 tl bakpoeder
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 1 pak lange vingers (op een paar na heb je het hele pak nodig)
  • 160 g mascarpone
  • 160 g roomkaas
  • 3 eiwitten
  • 1 ½ tl vanille-extract
  • cacaopoeder
Extra nodig
Vierkante bakvorm van circa 23 x 23 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 50-55 minuten oven, 4 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de bakvorm in met boter en bekleed hem met bakpapier. 
  • Los 3 eetlepels espressopoeder op in 1 ½ eetlepel kokend water. Laat afkoelen.
  • Smelt de boter en pure chocolade, onder af en toe roeren, au bain-marie. 
  • Neem de kom van de pan en roer er 2 eetlepels koffielikeur en de sterke espresso door. Laat iets afkoelen. 
  • Zeef de bloem, het zout en het bakpoeder boven een kom. Roer deze ingrediënten met een garde door elkaar en zet apart. 
  • Klop 150 g fijne kristalsuiker en 2 eieren tot een dik en licht gekleurd mengsel. 
  • Roer er het chocolademengsel door. 
  • Spatel er het bloemmengsel doorheen. Meng alles voorzichtig maar goed, en zorg ervoor dat zich onder in de kom geen poeltje van chocolade bevindt. 
  • Giet het beslag in de voorbereide bakvorm en strijk het glad. 
  • Los 2 eetlepels espressopoeder op in 120 ml kokend water. Roer er 3 eetlepels koffielikeur doorheen. Laat iets afkoelen, zodat je je vingers niet brandt. 
  • Dompel de lange vingers één voor één in het koffiemengsel, tot ze bijna verzadigd zijn maar nog niet heel zacht zijn en breken.
  • Leg de lange vingers bovenop het browniebeslag in de vorm. Leg de lange vingers strak tegen elkaar aan, dus zonder tussenruimte. Druk de lange vingers een beetje in het beslag. 
  • Meng de mascarpone met de roomkaas, 50 g fijne kristalsuiker, 3 eiwitten en het vanille-extract.
  • Spreid dit mengsel uit over de lange vingers. 
  • Bak de browniekoek ongeveer 50-55 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot hij iets begint los te laten van de zijkant.
  • Laat de browniekoek volledig afkoelen in het bakblik. 
  • Haal de browniekoek uit de bakvorm en snijd hem in vierkantjes.
  • Bestrooi de vierkantjes met wat cacaopoeder.



Reacties

  1. Men! Dit ziet er goed uit, ik houd echt enorm van tiramisu en van brownies, dus dit is een ultieme combinatie! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij was hij verschrikkelijk droog , heel jammer , had er hoge verwachtingen van, maar helaas, heb hem zelfs nog korter in de oven gedaan.hoe zou dat komen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Het zou kunnen dat je de verkeerde ovenstand gebruikt hebt. Ik heb zelf een conventionele oven gebruikt en geen hetelucht oven. Bij een hetelucht oven moet de temperatuur lager ingesteld worden. Helaas kan ik op dit moment even niets anders bedenken wat er is mis gegaan.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten