Chocolade-cheesecake met bitterkoekjes

Chocolade-cheesecake met bitterkoekjes
Hoewel veel mensen in mijn omgeving met veel liefde en plezier mijn baksels komen proeven, is lid zijn van mijn proefpanel niet altijd rozengeur en maneschijn. Vooral niet als je geen liefhebber bent van chocolade en ik in de afgelopen periode juist aardig wat chocolade-baksels op tafel heb gezet. 

Ik probeer wel zoveel mogelijk variatie aan te brengen in de recepten, maar chocolade heeft nu eenmaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij. Alleen al van het kopen van chocolade word ik heel erg gelukkig. Eraan ruiken is echt een heerlijkheid. Het eten is pure vreugde en ermee bakken is een waar genot. En als ik dan ook nog eens op een cheesecake-recept stuit met chocolade én bitterkoekjes (één van mijn meest favoriete koekjes), dan móet ik het wel maken. 

Gelukkig werd de meerderheid van mijn proefpanel ook heel erg blij van deze cheesecake. Hij is heerlijk zacht en romig en heeft een intense chocoladesmaak. De zachte bitterkoekjesbodem en stukjes bitterkoek bovenop zorgen, in combinatie met de amaretto, voor een heel erg lekkere nasmaak. We hebben weer heerlijk zitten smullen.


Ingrediënten
  • 180 g bitterkoekjes + extra voor garnering
  • 70 g boter, gesmolten
  • 240 g pure chocolade
  • 540 g roomkaas
  • 2 eieren
  • 75 g fijne suiker
  • 150 ml lang houdbare slagroom
  • 50 ml amaretto
  • 140 g Nutella
Extra nodig
Springvorm van 20 centimeter doorsnee, aluminiumfolie, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 40 minuten oven, 1 nacht wachten


  • Verwarm de oven voor op 170°C. Plaats de bakvorm op een vel aluminiumfolie en vouw de folie om de bodem en een klein stukje van de zijkant van de springvorm. Vet de binnenzijde van de springvorm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier. 
  • Maal 180 g bitterkoekjes zo fijn mogelijk in een keukenmachine en doe de koekkruimels in een kom. Voeg de gesmolten boter toe en meng goed door elkaar. 
  • Druk dit in een gelijkmatige laag goed stevig aan op de bodem van de ingevette vorm. 
  • Zet de vorm in de koelkast terwijl je de vulling maakt. 
  • Hak 200 g pure chocolade grof en smelt deze au bain-marie. 
  • Neem van het vuur en laat afkoelen. 
  • Doe 400 g roomkaas samen met de eieren en de suiker in een kom en meng deze ingrediënten door elkaar. 
  • Voeg de slagroom toe en meng kort door elkaar. 
  • Voeg de gesmolten chocolade en de amaretto toe en meng deze door het mengsel.
  • Giet de vulling op de voorbereide bodem. 
  • Plaats de springvorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cheesecake 40 minuten, tot hij stevig is.
  • Zet de oven uit en laat de cheesecake afkoelen in de dichte oven. 
  • Als de cheesecake helemaal is afgekoeld, plaats hem dan voor 1 nacht afgedekt in de koelkast. 
  • Maak de springvorm los en haal de cheesecake eruit. De bitterkoekjesbodem is erg zacht, dus enige voorzichtigheid is wel geboden. Het kan gebeuren dat er wat van de bodem in de springvorm achterblijft, maar dit is geen ramp, schep het alsnog uit de vorm en serveer het gewoon bij de cheesecake.
  • Spatel 140 g roomkaas en 140 g Nutella door elkaar. 
  • Schep dit mengsel op de cheesecake en spreid het uit. 
  • Garneer de cheesecake met stukjes bitterkoek. 
  • Smelt 40 g pure chocolade au bain-marie of in de magnetron en versier er de cheesecake mee. 
  • Bewaar de cheesecake afgedekt in de koelkast. 





Bron recept: Linda Collister, Bakbijbel 

Reacties

  1. Ha, net vandaag bedacht ik me dat ik als variatie op al die wittechocoladecheesecakes wel een cheesecake met pure chocolade kan maken en nu zie ik jouw recept. Wat een heerlijk toeval.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten