Spitzbuben

Spitzbuben
 
 

Spitzbuben. Ik zal heel eerlijk zijn, ik had tot voor kort nog nooit van dit koekje gehoord. Maar dankzij het magazine Delicious (issue september 2015) ben ik erachter gekomen dat spitzbuben hele lekkere sandwich koekjes met jam zijn. Ik leerde ook meteen dat de naam niet te vertalen is naar het Nederlands (misschien als ‘boefje’, hoewel de koekjes er helemaal niet boefig uit zien) en dat ze heel bekend zijn bij onze oosterburen.

Toen ik het Delicious magazine door zat te bladeren besloot ik ze meteen te maken, want sandwich koekjes stonden altijd al hoog op mijn to-do lijstje. Het contrast tussen de glimmende roze/rode jam en het met poedersuiker bestrooide koekje vind ik namelijk prachtig om te zien en het gaatje in het koekjes zorgt ervoor dat ze meteen iets gezelligs over zich hebben.

Gelukkig vielen ze ook bij mijn proefpanel in de smaak: de koekjes zijn echt heerlijk krokant en de frisse jam-vulling maakt ze een genot om in te bijten. De bodem van de koektrommel was ook deze keer weer in een mum van tijd bereikt.

Tip: Zoals je kunt zien heb ik enkel een hartjes-uitsteker gebruikt, maar je kunt ook voor andere figuurtjes kiezen ~ ik heb voor deze koekjes frambozenjam gebruikt, maar je kunt er natuurlijk heerlijk mee variëren. De koekjes smaken ook lekker met lemon curd.


Ingrediënten
  • 200 g boter, in blokjes, koud
  • 100 g poedersuiker + extra om te bestuiven
  • 1 eidooier (L)
  • 1 tl vanille-extract
  • 150 g amandelmeel
  • 180 g bloem
  • snufje zout
  • jam naar keuze
Extra nodig
Ronde uitsteker van 5 centimeter doorsnee, koekjes-uitstekers naar keuze, vershoudfolie, bakpapier
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, circa 8-10 minuten oven, 100 minuten wachten

Werkwijze

  • Kneed de boter, de poedersuiker, de eidooier, het vanille-extract, het amandelmeel, de bloem en een snufje zout met de hand of met behulp van een keukenmachine snel tot een glad en soepel deeg.
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het ongeveer een uur in de koelkast rusten.

  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van circa een halve centimeter dik.
  • Steek er met de ronde uitsteker rondjes uit.
  • Steek uit de helft van alle deegrondjes uit het midden een figuurtje (bijvoorbeeld een hartje, sterretje, ruitje of rondje).
  • Herhaal het uitrollen van het deeg net zo lang tot het deeg op is. Leg de restjes deeg tussendoor steeds in de koelkast, het deeg is namelijk vrij zacht.
  • Leg de koekjes op de met bakpapier beklede bakplaten en zet ze nog 20 minuten in de koelkast.

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.
  • Bak de koekjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 8-10 minuten licht goudbruin en net gaar.
  • Neem de koekjes uit de oven en laat ze afkoelen op de bakplaat.
  • Leg een theelepel jam op elk koekje zonder gat en dek af met een koekje met gat.
  • Bestrooi de koekjes met poedersuiker (voor een netter effect bestrooi je de koekjes met het gat eerst met poedersuiker voordat je ze op de koekjes met de jam legt).




Reacties