Griesmeelpudding met warme bessensaus

Griesmeelpudding met warme bessensaus
 

Wanneer je aan mijn moeder vraagt wat voor toetjes ik vroeger als klein kind lekker vond, dan zal ze waarschijnlijk als eerste 'watergruwel' zeggen. Ja, echt. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik dat veelvuldig heb gegeten (ik weet eerlijk gezegd ook niet meer hoe het smaakt, maar van de aanblik moet ik echt gruwelen). Gelukkig zal mijn moeder ook zeker 'griesmeelpudding' als antwoord geven. En dat vind ik nog steeds een geweldig nagerecht.

Mijn moeder gebruikte altijd van die kleine zakjes amandelgries met gedroogde vruchtjes, echt héérlijk, maar de laatste jaren heb ik alleen nog maar kant-en-klare griesmeelpudding uit de supermarkt gegeten. En dat is best wel zonde, want wat is er nu makkelijker dan je eigen griesmeelpudding maken? Niets eigenlijk.

En wat is er nu lekker dan een zelfgemaakte griesmeelpudding met dat vleugje nostalgie wat een supermarkt-pudding mist? Ook niets. Maar laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk best een brave pudding, dus iets extra’s om hem wat minder saai te maken mag niet ontbreken. Gelukkig kwam mijn moeder al bladerend door het boek Mijn favoriete desserts van Janneke Philippi (echt een het-water-loopt-je-in-de-mond toetjesboek) deze griesmeelpudding met warme bessensaus tegen. En deze saus maakt je brave pudding meteen tot een feestelijk dessert. Mijn moeder was ook zo lief om mij een kilo tarwegriesmeel cadeau te doen, dus het wordt de komende tijd nog veel genieten geblazen.

Tip: maak de pudding het liefst met pakjes houdbare slagroom. Houdbare slagroom is beter bestand tegen hitte ~ je kunt natuurlijk ook gewelde rozijnen en/of gekonfijte vruchtjes aan de pudding toevoegen ~ om de pudding wat minder massief/stevig te maken, kun je er twee stijfgeklopte eiwitten doorheen spatelen.


Ingrediënten

  • 600 ml volle melk
  • 400 ml slagroom
  • 100 g tarwegriesmeel
  • 175 g kristalsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 150 g blauwe bessen
  • 1 el crème de cassis

Extra nodig
Puddingvorm met een inhoud van 1 liter, vershoudfolie
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 4 uur tot 1 nacht wachten

Werkwijze

  • Breng in een steelpan de melk met de slagroom aan de kook. Roer er regelmatig door met een houten lepel.
  • Meng in een kommetje het tarwegriesmeel met 100 g kristalsuiker.
  • Strooi het griesmeelmengsel langzaam en al roerende in de melk.
  • Breng de melk opnieuw aan de kook en kook nog 3 minuten. Roer af en toe goed en meng het vanille-extract erdoor.
  • Spoel de puddingvorm om met koud water. Laat de vorm uitlekken, maar droog hem niet af (!).
  • Schenk de griesmeelpudding in de vorm.
  • Dek de vorm af met huishoudfolie en laat afkoelen.
  • Zet de pudding 4 uur, of een hele nacht, in de koelkast om op te stijven.
  • Maak de rand van de pudding los. Leg een schaal of groot plat bord op de vorm en keer ze samen om. Stort de pudding.
  • Verwarm de blauwe bessen met 75 g kristalsuiker en 2 el water, tot de bessen openbarsten en het sap vrijkomt.
  • Verwarm de saus nog 1 minuut goed.
  • Neem de pan van het vuur en voeg de likeur toe.
  • Schep een paar lepels warme saus over de pudding en serveer de rest van de saus er apart bij.





Reacties

  1. Heb de eiwitten gebruikt om het wat luchtiger te maken en bij mij bleef het een papje i.p.v. een stevige pudding. Kon helaas de vorm niet omkeren.. De smaak was wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Laura,
      Gelukkig was de smaak goed :) Ik zou de eiwitten een volgende keer niet toevoegen, dat is de reden dat het geen stevige pudding is geworden.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten