Mokkacrème brûlée

Mokkacrème brûlée
 

 

Een crème brûlée is één van die klassieke desserts die vooral in de decembermaand veel op tafel verschijnt. Ook ik maak dit heerlijke nagerecht meestal tijdens of rond de feestdagen. Maar aangezien ik dit jaar met het familie-kerstdiner het voorgerecht mag verzorgen, heb ik eerder deze maand enkele familieleden al verblijd met deze mokkacrème brûlée.

Helaas gaat het maken ervan nog steeds niet geheel vlekkeloos. Voor het vervaardigen van de crème draai ik mijn hand inmiddels niet meer om, maar het maken van een flinterdun krokant karamellaagje blijkt elke keer weer een tricky opgave met wisselend resultaat. Dat het wel eens op een mislukking uitdraait is eigenlijk nergens voor nodig, want de “boosdoener” is al lang bij mij bekent: mijn crème brûlée brander.

Ik heb hem een aantal jaar geleden voor een prikkie bij een Nederlands warenhuis gekocht, maar ook in dit geval is goedkoop weer eens duurkoop gebleken. Omdat de brander nu niet bepaald mijn meest gebruikte keukenattribuut is (en eigenlijk alleen in de maand december uit de kast wordt gehaald), heb ik nog niet de moeite genomen om een nieuw exemplaar aan te schaffen. Misschien moet ik hem volgend jaar maar eens op mijn verlanglijstje voor de Goedheiligman plaatsen. Maar ondanks het feit dat het karamellaagje niet helemaal naar wens was, was de zijdezachte romige mokkacrème die er onder verstopt zat echt verrukkelijk. Ik en mijn familieleden hebben echt zitten smullen. Mocht ik volgend jaar het kerst-dessert voor het familie-kerstdiner maken, dan is de kans groot dat deze mokkacrème brûlée op tafel gaat verschijnen.


Ingrediënten

  • 1 ½ el oploskoffie
  • 2 el kokend water
  • 500 ml slagroom
  • 100 g kristalsuiker
  • 8 eidooiers (L)
  • rietsuiker
Extra nodig
6 ramequins van ± 1½ dl, aluminiumfolie, crème brûlée brander, grote ovenschaal of braadslee, waterkoker, boter om in te vetten, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 50 minuten oven, minstens 2 uur wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 150°C (boven- en onderwarmte). Vul de waterkoker met de maximale hoeveelheid water en zorg ervoor dat je kokend water hebt tegen de tijd dat de ramequins de oven in kunnen.
  • Los de oploskoffie op in 2 eetlepels kokend water. Laat afkoelen.
  • Breng in een steelpan de slagroom tegen de kook aan.
  • Klop in een kom de eierdooiers met de kristalsuiker luchtig door elkaar.
  • Schenk al kloppend de warme slagroom in een dun straaltje bij de eidooiers.
  • Klop er de afgekoelde koffie door.
  • Zet de ramequins in een ovenschaal of braadslee en schenk er de koffiecustard in.
  • Vet 6 stukjes aluminiumfolie in en dek elke ramequin losjes af met een stukje folie.
  • Vul de ovenschaal of braadslee met zoveel kokend water dat het niveau hiervan tot halverwege de ramequins komt.
  • Plaats de ovenschaal of braadslee in het midden van de oven en stoom de crèmes in ca. 50 minuten gaar.
  • Neem de ramequins uit het waterbad en laat ze afkoelen.
  • Dek de ramequins af met huishoudfolie en zet ze minimaal twee uur in de koelkast.
  • Bestrooi de crèmes met een dun laagje rietsuiker.
  • Ontsteek de crème brûlée-brander en brandt de rietsuiker tot karamel. Pas op dat de suiker niet verbrandt.
  • Serveer direct.





Bron recept: Mijn favoriete desserts, Janneke Philippi

Reacties