Mini citroen meringue taartjes

Mini citroen meringue taartjes / Mini lemon meringue pies
 

Nu hoor ik je denken: 'alweer een citroen meringue baksel?' Jazeker. Na het proeven van de citroen meringue chocoladetaart vroeg mijn proefpanel zich namelijk af wanneer ik dan eindelijk eens een klassieke lemon meringue pie ging maken. Omdat ik graag varieer met mijn baksels had mijn antwoord eigenlijk ‘voorlopig niet’ moeten zijn… maar ik kon de verleiding niet weerstaan: ik denk dat het lemon-meringue virus mij flink te pakken had.

Om toch nog enige variatie aan te brengen en dit baksel niet te veel op zijn chocolade-broer te laten lijken, besloot ik kleine taartjes te maken in plaats van één grote ‘pie’. En na één hap wist ik meteen waarom de Amerikanen een ‘National Lemon Meringue Pie Day’ (15 augustus) in het leven hebben geroepen: de taartjes zijn echt verrukkelijk.

Net als bij de citroen meringue chocoladetaart is het een waar genot om ze te mogen eten. In de zoete & krokante taartbodempjes zit een frisse romige vulling van lemon curd en daarbovenop ligt een zachte wolk van gebrand zoet eiwitschuim waar je tanden in weg zakken. Een hemels lekkere combinatie van smaken en texturen. En ja, deze schoonheden zijn ook nog eens een lust voor het oog (als je het mij vraagt tenminste). Ik heb ze inmiddels al een paar keer gemaakt, want we krijgen er geen genoeg van.

Tip: dankzij het kleine formaat zijn deze taartjes ideaal om te serveren bij een high tea of om mee te nemen in een picknickmand ~ ik ben niet in het bezit van een stand mixer/keukenmachine, en hoewel het mij gelukt is om in mijn eentje de meringue met een handmixer te maken (met de rechterhand mixen en met de linkerhand de suikersiroop gieten), is het toch erg makkelijk als er iemand is die je hierbij kan helpen.


Ingrediënten

  • 2 grote citroenen
  • 420 g fijne kristalsuiker
  • 200 g boter, zacht
  • 3 eieren (L)
  • 150 g bloem, gezeefd
  • snufje bakpoeder, gezeefd
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eiwitten (L)
  • 20 ml water
  • ¼ tl wijnsteenzuur

Extra nodig
tartelettebakvorm, ronde uitsteekvorm van 7 cm doorsnede, huishoudfolie, suikerthermometer, spuitzak met spuitmondje naar keuze, gasbrandertje
Tijd (ongeveer)
80 minuten bereiding, 15 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

  • Rasp de 2 citroenen en pers ze uit. Haal het sap door een fijne zeef om de velletjes en pitjes te verwijderen.
  • Doe de citroenrasp, 200 g fijne kristalsuiker en 125 g zachte boter in blokjes in een vuurvaste kom.
  • Zet de kom op een pan met een laagje zacht kokend water en laat de ingrediënten au bain-marie al roerend smelten.
  • Zodra de boter gesmolten is en goed met de andere ingrediënten vermengd is, voeg je het citroensap toe. Roer dit goed door het mengsel.
  • Klop 2 eieren los in een kommetje en schenk deze daarna bij het mengsel in de kom. Roer goed door.
  • En nu is het een kwestie van geduld. Door de hitte zal het mengsel langzaam dikker worden, dit duurt ongeveer 15-20 minuten. Blijf geregeld rustig roeren in de kom en zorg dat het mengsel niet gaat koken.
  • Als de lemon curd de gewenste dikte heeft (ongeveer de dikte van yoghurt) haal je de kom van de pan af.
  • Giet de lemon curd in een schaal en dek hem meteen af met huishoudfolie.
  • Laat de lemon curd helemaal afkoelen. Terwijl de curd afkoelt dikt hij nog verder in.

  • Leg de bloem, het bakpoeder, 75 g fijne kristalsuiker, de vanillesuiker en 75 g zachte boter op een werkvlak.
  • Meng alles met de handen tot een zanddeeg. Verkruimel het deeg vervolgens met de vingertoppen.
  • Klop 1 ei los. Maak een kuiltje in het midden van het deeg en voeg ongeveer de helft van het losgeklopte ei toe.
  • Meng alles snel door elkaar en kneed het deeg niet te lang. Als het deeg nog te kruimelig is, voeg dan nog wat extra losgeklopt ei toe. Maak het deeg ten slotte met de vingertoppen glad.
  • Wikkel het deeg in huishoudfolie en leg het 1 uur in de koelkast te rusten.

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in met boter. Haal het deeg uit de koelkast.
  • Bestuif een werkvlak met bloem en rol het deeg uit tot een dikte van 2-3 millimeter.
  • Steek er met een ronde uitsteekvorm van 7 cm rondjes uit. Prik met een vork wat gaatjes in de rondjes.
  • Leg de rondjes deeg in de holtes van de tartelettebakvorm en bak ze ca. 15 minuten in de voorverwarmde oven. Let op dat de taartbodempjes niet te hard worden.
  • Laat ze op een rooster afkoelen.
  • Vul de afgekoelde taartbodempjes met de afgekoelde lemon curd en strijk de curd glad.

  • Klop 2 eiwitten tot zachte pieken en zet even apart.
  • Doe 145 g fijne kristalsuiker samen met 20 ml water en het wijnsteenzuur in een steelpan. Plaats de pan boven hoog vuur en roer tot de suiker is opgelost.
  • Breng het mengsel aan de kook, draai het vuur terug naar matig en kook het mengsel (zonder te roeren) tot de suikerthermometer 121°C aangeeft.
  • Haal, wanneer de 121°C bereikt, de steelpan van het vuur en schenk de suikersiroop langzaam bij de eiwitten terwijl je aan het mixen bent.
  • Blijf mixen op de hoogste stand tot het schuim koud, dik en glanzend is.
  • Schep de meringue in een spuitzak met spuitmondje en spuit toefjes op de taartjes.
  • Gebruik het gasbrandertje om het schuim bruin te kleuren. Je kunt de taartjes ook een paar minuten onder de hete grill zetten.
  • Serveer.


Reacties

  1. Ziet er lekker uit! Voor hoeveel mini taartjes is dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Alessandra, je kunt zeker 12 taartjes uit dit recept halen. Ik heb de tartelette bakvorm van Nordic Ware gebruikt, maar ik hield (als ik het me nog goed herinner) nog wat deeg over. Je houdt zeker nog wat lemon-curd en meringue-schuim over, dus waarschijnlijk kun je er nog een paar meer uit halen. Groeten Tessa

      Verwijderen
    2. Ok dankjewel! Ik heb iets grotere vormpjes van 10 cm. Denk dat dit mijn dessert wordt voor Kerst :-)

      Verwijderen
  2. Hoi Tessa,

    Mijn vraag is of ik het wijnsteenzuur kan vervangen door bakpoeder?
    Ondanks dat je het waarschijnlijk lang kan bewaren begint mijn kast zo'n beetje uit te puilen van allerlei bak ingrediënten. Ik zou deze heerlijkheden wel graag willen maken. Ik hoor graag van je!

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wendy, ik zou het wijnsteenzuur niet vervangen door bakpoeder. Het wijnsteenzuur helpt bij het stabiliseren van het eiwitschuim (bakpoeder is echt een rijsmiddel). Je kunt wijnsteenzuur ook weglaten als je dat wilt of vervangen door een heel klein beetje azijn. Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten