Chipolatapudding

Chipolatapudding
 

Wanneer je de deur van het koelschap in de supermarkt opentrekt, word je overspoeld met tientallen verschillende soorten pudding. In mijn kindertijd kwam een pudding alleen tijdens speciale gelegenheden (zoals feestdagen) op tafel, maar blijkbaar is tegenwoordig elke dag een feestje en is een pudding dagelijkse kost geworden. Dat is iets waar de toetjesfanaten bij Mona vast heel blij van worden, maar ik iets minder. Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt dol op pudding, maar een paar keer per jaar is meer dan voldoende.

Een van mijn favoriete puddingen is de chipolatapudding. Dit schijnt een klassieke kerst-pudding te zijn, maar ik kan mij niet herinneren deze ooit met Kerstmis gegeten te hebben. Mijn moeder maakte hem wel eens op mijn verjaardag als ik daar om vroeg.

Ze gebruikte dan altijd een pakje kookpudding van John Moir, een echte homemade chipolatapudding had ik tot voor kort dus nog nooit gegeten. Maar nu de feestmaand december met rasse schreden nadert, vond ik het de hoogste tijd om mijn nagerecht-repertoire een beetje uit te breiden. Ik heb gekozen voor een recept van Cees Holtkamp (De Banketbakker), in zijn recept wordt er namelijk geen melk gebruikt maar worden er eieren opgeklopt, waardoor de pudding lichter verteerbaar is. Het resultaat is echt hemels lekker. Het is een heerlijke luchtige en lekker zoete pudding die vol van smaak is. En wanneer je de pudding garneert met wat slagroom, vers fruit, bigarreaus en/of gekonfijte citrusschilletje en hem vervolgens bestuift met wat poedersuiker, heb je een waar feestmaal op tafel staan. Daar kan geen Mona-pudding tegenop. 
 
Tip: in deze pudding heb ik 100 g gedroogde fruitblokjes (papaya, cantaloupe & ananas) en 100 g bigarreaus gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook voor vers fruit (zoals frambozen, aardbeien, bessen, bramen, meloen, peer, mandarijn en/of druiven) kiezen. Kies in ieder geval niet voor kiwi en/of ananas. Door de zuurgraad van dit fruit zal de gelatine niet opstijven ~ Je kunt ook sukade, noten, stukjes chocolade, stukjes cake, (in rum gewelde) rozijnen en/of gekonfijte citrusschilletjes in de pudding verwerken.

Ingrediënten

  • 1 ei (L)
  • 4 eidooiers (L)
  • 50 g kristalsuiker + 5 el
  • 10 g gelatine (6 blaadjes)
  • 80 g water
  • 15 g rum
  • 25 g marasquin*
  • 500 ml slagroom
  • 200 - 350 g fruit (vers of gedroogd)
  • 50 g bitterkoekjes, in stukjes gehakt
  • eventueel vers fruit & slagroom voor de garnering

Extra nodig
1 grote puddingvorm of meerdere kleine puddingvormpjes, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 1 dag wachten

Werkwijze


  • Week de gelatine in 80 g koud water minstens 20 minuten.
  • Klop het ei, de eidooiers en 50 g suiker au bain-marie op tot een romige crème.
  • Zet de kom met het eimengsel op je werkblad en klop het mengsel koud.
  • Plaats het kommetje met het water en de gelatine in de magnetron en verwarm dit ongeveer 25-30 seconden op vol vermogen, tot de gelatine gesmolten is. Roer even goed door. Je kunt de gelatine ook op laag vuur in een pannetje verwarmen tot deze is gesmolten.
  • Spatel de gelatine door het eimengsel en spatel er dan de rum en de marasquin door.
  • Klop de slagroom met 5 eetlepels suiker stijf.
  • Giet een gedeelte van het eimengsel bij de slagroom en spatel dit er luchtig doorheen.
  • Spatel vervolgens de rest van het eimengsel er door, tot alles goed gemengd is.
  • Spatel tenslotte de bitterkoekjes en het fruit door het mengsel.
  • Spoel de puddingvorm om met koud water en schep het mengsel erin. Strijk de pudding glad.
  • Dek de vorm af met wat huishoudfolie en laat de pudding 1 dag rusten in de koelkast, om op te kunnen stijven en om de smaken goed op elkaar te laten inwerken.
  • Stort de pudding door de vorm even in heet water te houden, er dan een omgekeerde platte schotel/bord op te leggen en ze samen om te draaien.
  • Verwijder daarna de puddingvorm.
  • Versier de pudding eventueel met wat vers fruit en opgeklopte slagroom.




* Een belangrijk onderdeel van deze pudding is de marasquin (ook wel maraschino of maraskijn genoemd), een bitterzoete, heldere likeur op basis van de marascakers. Er zijn verschillende merken marasquin op de markt: zelf heb ik een fles maraschino Luxardo en een flesje marasquin van De Kuyper op de plank staan. Ik heb de pudding met beide merken een keer gemaakt en de voorkeur van mij en mijn proefpanel gaat uit naar de marasquin van De Kuyper. Deze ruikt wel iets synthetischer dan de Luxardo versie, maar door het gebruik van witte rum wordt de smaak zachter & lekkerder.

Reacties

  1. Ik zou deze geweldige pudding graag het weekend eens maken. Ben gek op chipolata pudding, maar nog nooit zelf gemaakt.
    Mag ik vragen wat de inhoud van de puddingvorm moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith,
      Ik heb zelf een puddingvorm gebruikt met 1,5 liter inhoud. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik de vorm helemaal gevuld kreeg met dit recept. Ik geloof van niet. Dus je zou wellicht een iets kleinere vorm kunnen gebruiken.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
    2. Dankjewel!! Ik ga hem binnenkort een keertje maken.

      Verwijderen

Een reactie posten