Amandel-frambozentaart

Amandel-frambozentaart
 
 

Madeleines, eclairs, macarons, meringues, tartelettes en petits gateaux: wanneer ik op vakantie in Frankrijk ben is het voor mij onmogelijk om niet te gaan watertanden als ik voor het etalageraam van een patisserie sta. Al die kleine & grote gebakjes in alle kleuren van de regenboog, met smaken die zelfs in mijn zoetste dromen nog niet voorgekomen zijn. Wat een feest. Het is niet alleen een genot om naar te kijken, maar zeker ook om van te proeven.

En hoewel veel van dit lekkers ook in Nederland verkrijgbaar is, smaakt het hier toch nét even anders. Zo proefde ik eens in Parijs een verrukkelijk/goddelijk/waanzinnig lekker frambozencakeje met amandelen. Ik heb sindsdien veel frambozencakejes gegeten, maar er was er geen een zó lekker als het Franse exemplaar.

Als ik dus de tijd terug kon draaien om dat ene cakeje nog een keer te proeven, dan zou ik dat zeker doen. Een paar weken geleden heb ik (alweer) een poging gewaagd om iets van de magie van het Franse cakeje in een eigen baksel te vangen. Dit ging helaas niet helemaal volgens plan, dus besloot ik het maar groter aan te pakken en heb ik uiteindelijk deze amandel-frambozentaart gemaakt. Qua uiterlijk lijkt hij niets op het verfijnde Franse gebakje, maar de smaak is echt geweldig. Tussen de smaakvolle, met amandelspijs verrijkte cakelagen zitten laagjes zachte botercrème waarop frisse frambozenjam ligt. De buitenzijde van de taart is versierd met heerlijk zoet & zacht schuim en het geheel wordt afgemaakt met een berg fluweelzachte verse frambozen. Om van te smullen!

Tip: hoewel een bakje frambozen mij meestal een rib uit mijn lijf kost, heb ik deze taart wel rijkelijk versierd met deze vruchten. Je kunt er ook voor kiezen om de taart met minder frambozen te garneren of ze desnoods (uit kostenoverweging) helemaal weg te laten.


Ingrediënten

  • 370 g boter
  • 50 g fijne kristalsuiker + 4 el
  • 500 g amandelspijs
  • 6 eieren (L)
  • 235 g bloem
  • 20 g bakpoeder
  • 1-2 el melk
  • 230 g poedersuiker
  • 2 eiwitten (L)
  • 4 el golden syrup
  • ¼ tl zout
  • ¼ tl wijnsteenzuur
  • frambozenjam
  • verse frambozen

Extra nodig
3 springvormen/bakvormen van 20 centimeter doorsnee, bakpapier, spuitzak met een rond & een plat spuitmondje
Tijd (ongeveer)
90 minuten bereiding, 35 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

 

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvormen in en bekleed ze met bakpapier.
  • Klop één ei los en meng dit door het amandelspijs heen. Kneed/meng net zo lang tot je een gladde spijs gekregen hebt zonder harde stukjes.
  • Klop 210 g boter en 4 eetlepels fijne kristalsuiker tot een romig mengsel. Klop er dan het amandelspijs doorheen.
  • Klop één voor één 5 eieren langzaam maar goed door het botermengsel, tot het een luchtig geheel geworden is. Klop na de toevoeging van het laatste ei nog circa 3 minuten door.
  • Doe de bloem en het bakpoeder in een kom en zeef het twee keer.
  • Spatel het bloemmengsel door het boter-amandelmengsel.
  • Verdeel het beslag over de drie bakvormen en strijk het glad.
  • Bak de cakes circa 35 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Controleer met een caketester of de cakes gaar zijn.
  • Haal de cakes uit de oven en laat ze 10 minuten in de vorm afkoelen. Haal ze daarna uit hun vormen en laat ze helemaal koud worden op een taartrooster.
 
  • Doe 160 g zachte boter met 230 g gezeefde poedersuiker in een kom en klop dit tot een gladde botercrème.
  • Klop er 1-2 eetlepels melk door en blijf nog zeker 3 minuten door kloppen.
  • Leg een cake op een taartplateau of plat bord.
  • Smeer een laagje botercrème op de cake. Schep wat botercrème in een spuitzak met rond spuitmondje en spuit op de rand van de cake een rand van botercrème. De rand voorkomt dat de frambozenjam naar buiten druppelt.
  • Schep een paar eetlepels frambozenjam op de cake en spreid deze voorzichtig uit tot aan de rand van botercrème.
  • Leg de tweede cake op de eerste en bestrijk ook deze met een laagje botercrème. Spuit vervolgens een rand van botercrème en bestrijk de cake met frambozenjam (zoals hierboven beschreven).
  • Leg de derde cakelaag erbovenop en bestrijk ook deze met een laagje botercrème.
  • Bestrijk vervolgens ook de zijkant van de taart met een laag botercrème.
  • Zet de taart in de koelkast.
 
  • Doe de eiwitten, de golden syrup, 50 g fijne kristalsuiker, het zout en het wijnsteenzuur in een vuurvaste kom.
  • Klop deze ingrediënten au bain-marie met een elektrische handmixer tot zich stevige pieken vormen. Dit kost ongeveer 7 minuten, dus wees geduldig.
  • Haal de kom van de pan, zet hem op een koud werkvlak en blijf kloppen tot het schuim afgekoeld is.
  • Schep het schuim in een spuitzak met een plat spuitmondje.
  • Begin onder aan de taart en spuit in een vloeiende beweging een pluim aan de zijkant van de taart. Laat de pluim iets boven de bovenkant van de taart uitsteken.
  • Ga op dezelfde manier de taart rond en zorg ervoor dat de pluimen elkaar een klein beetje overlappen.
  • Maak de taart af met de verse frambozen.





 

Bron recept: Sweet Bakery (magazine)

Reacties

  1. Ik vind je site en recepten echt super, wel vind ik het jammer dat er niet meer (bereidings) foto's opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten