Chocolade-pistache schuimkoekjes

Chocolade-pistache schuimkoekjes
 
 

Je houdt ervan of je hebt er niets mee: pistachenoten. Zelf vind ik ze echt heerlijk, maar toch eet ik ze gek genoeg bijna nooit. Bij hoge uitzondering heb ik laatst tijdens een avondje teevee kijken een handjevol weg zitten snaaien (ik had ineens een onverklaarbare trek in pistache).

Omdat ik niet van verspilling houd, besloot ik om de resterende nootjes uit het zakje te gebruiken voor een baksel. Pistachenoten zijn namelijk naast tussendoortje of snack ook heerlijk om te verwerken in zoet gebak. En laten deze lekkere nootjes nu ook nog eens een onweerstaanbare combinatie vormen met die andere verrukkelijke lekkernij: chocolade. Yummie! Omdat ik nog genoeg eiwitten in mijn vriezer opgeslagen had liggen, besloot ik ook om deze maar eens weg te gaan werken.

Mijn inspanningen in de keuken resulteerde uiteindelijk in deze chocolade-pistache schuimkoekjes. Het zachte van de koekjes en het knapperige van de pistachenootjes combineert echt geweldig. De koekjes zijn lekker zoet met af en toe een zoute bite. De pistachesmaak overheerst niet, maar laat zich vooral in het zachte gedeelte van het koekje subtiel proeven. Wanneer je de koekjes in een luchtdichte afgesloten trommel bewaard, kun je er extra lang van genieten.


Ingrediënten

  • 100 g eiwitten (ca. 3 eieren)
  • ½ tl wijnsteenzuur
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 30 g cacaopoeder, gezeefd
  • 20 g bloem, gezeefd
  • 115 g gepelde pistachenoten, fijngehakt
  • 275 g pure chocolade

Extra nodig
Spuitzak met glad rond spuitmondje, met bakpapier beklede bakplaten
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 20 minuten oven, 1½ uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
  • Klop de eiwitten met het wijnsteenzuur tot ze in zijdeachtige pieken blijven staan.
  • Klop er vervolgens lepel voor lepel de fijne kristalsuiker door, tot het schuim stijf en glanzend is.
  • Voeg de cacao, de bloem en 75 g van de fijngehakte pistachenoten toe en spatel dit rustig door de eiwitten. Zorg ervoor dat alles goed vermengd wordt.
  • Doe het chocolade-pistache schuim in de spuitzak en spuit op enige afstand van elkaar staafjes van zo’n 9 centimeter lang op de met bakpapier beklede bakplaten.
  • Bak de schuimkoekjes in ongeveer 20 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat de koekjes afkoelen en haal ze daarna voorzichtig van de bakplaat.
  • Smelt de chocolade au bain-marie.
  • Doop de onderkant van de koekjes in de gesmolten chocolade en leg ze op de kop te drogen.
  • Als de chocolade op de koekjes hard is geworden, doop dan de koekjes aan beide kanten in de chocolade (smelt weer even au bain-marie als deze te hard is geworden) en bestrooi ze met de rest van de fijngehakte pistachenootjes.
  • Laat de koekjes opstijven op bakpapier. 



Reacties