Bosvruchten-kokoscarrés

Bosvruchten-kokoscarrés

 

Een week of drie geleden heb ik een gebedje naar de weergoden gestuurd in de hoop dat we eindelijk wat zomerse temperaturen zouden krijgen. Gisteren en eergisteren werden mijn gebeden dan eindelijk verhoord… en hoe: ik had het gevoel dat ik in de tropen was. En nee, daar word ik niet vrolijk van, het mag van mij allemaal wel een onsje minder (ja, wat het weer betreft kan ik soms een zeurkous zijn).

Mijn humeur was dus gisteren dankzij het warme weer niet opperbest, maar mijn zin om iets te gaan bakken was onverminderd groot. De tropische temperaturen vroegen natuurlijk om een tropisch getint baksel. De keuze viel op deze bosvruchten-kokoscarrés (Rutger Bakt): de zak geraspte kokos in mijn keukenkastje smeekte er namelijk om, om opengemaakt te worden.

En ook deze keer waande ik mij, dankzij de zoete kokosgeuren die zich door mijn keuken verspreidde tijdens het bakken, voor even op een tropisch eiland met prachtige hagelwitte stranden en wuivende palmbomen. Na ongeveer 2 uur kon ik in mijn tuin (in de schaduw van de bomen) genieten van dit verrukkelijke gebakje. De kokos wordt in dit baksel gecombineerd met frisse bosvruchtenjam, dit is een niet alledaagse smaakcombinatie, maar wel een erg lekkere.

Tip: een vierkante bakvorm van 20 bij 20 centimeter had ik helaas niet in huis, maar in mijn bakvorm van 23 bij 23 centimeter ging het ook prima.


Ingrediënten

  • 80 g boter
  • 125 g witte basterdsuiker
  • 100 g bloem
  • 1 ½ tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 1 eidooier (L)
  • 225 g bosvruchtenjam
  • 100 g geraspte kokos
  • 1 eiwit (L)

Extra nodig
Vierkante bakvorm van 20 x 20 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 40 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 175°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in en bekleed hem met bakpapier.
  • Doe de boter, 50 g witte basterdsuiker, de bloem, het bakpoeder, het zout en de eidooier in een kom en kneed dit tot een soepel deeg.
  • Doe het deeg in de bakvorm en druk het gelijkmatig uit.
  • Bak de bodem in ongeveer 15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven licht goudbruin.
  • Haal de bodem uit de oven en laat afkoelen.


  • Roer ondertussen de jam los.
  • Verdeel de jam gelijkmatig over de bodem.
  • Meng de kokos met 75 g witte basterdsuiker en het eiwit tot een kruimelig geheel en verdeel dit over de jam.
  • Zet de vorm nog ongeveer 25 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat de koek volledig afkoelen en haal deze daarna met behulp van het bakpapier uit de vorm.
  • Snijd de koek in 16 gelijke vierkantjes.
  • Serveer.


Reacties