Kruimelcake met fruit

Kruimelcake met fruit
 
 

Na al die grijze bewolkte luchten en stevige regenbuien van de afgelopen weken, werd ik gisterochtend bij het opendoen van het slaapkamergordijn eindelijk weer begroet door een warme ochtendzon. Heerlijk. En hoewel het in de ochtend nog redelijk frisjes was, voorspellen de weermannen en –vrouwen deze week temperaturen die oplopen naar zomerse waarden. Ik hoop echt dat dit gaat gebeuren, want ik verlang inmiddels wel naar de zomer.

En dan bedoel ik geen snikhete zomer waarbij de mussen van het dak vallen, maar gewoon een aangenaam warm zonnetje zodat de deuren & ramen wagenwijd open kunnen, ik buiten kan eten, geen jas meer nodig heb en ’s avonds nog lekker bij kaarslicht een boek in de tuin kan lezen. Dat is wat ik wil.

En omdat ik gisteren door de zon al een beetje in een zomerse stemming kwam, kreeg ik ook meteen zin om een zomers getint baksel te bakken. De keuze was snel gemaakt: een kruimelcake met fruit (geïnspireerd op een recept van Donna Hay). Veel zomerfruit is namelijk al volop aanwezig en eerder deze week zag ik bij de groenteboer ook de nectarines en perziken weer in het schap liggen. Voor mij hebben deze twee fruitsoorten echt iets zomerachtigs. Beide vruchten zijn heerlijk om zo uit het vuistje te verorberen, maar ook ideaal om in gerechten te verwerken. Ik heb ze in dit recept gecombineerd met pruimen. En hoewel ik pruimen meer met de herfst associeer (op de overgang tussen zomer en herfst smaken ze ook het lekkerst), gaan ze geweldig samen met de perzik en nectarine. Het resultaat is een verrukkelijke cake met zoet-zuur fruit onder een zoete krokante kruimellaag. Om van te smullen.

Tip: in deze kruimelcake heb ik pruimen, perziken en nectarines verwerkt, maar je kunt natuurlijk ook (een combinatie van) andere steenvruchten gebruiken, zoals abrikozen en kersen. Gebruik in ieder geval vruchten die niet al te rijp zijn, want hoe rijper de vrucht, hoe meer vocht er vrij komt tijdens het bakken wat een natte cake tot gevolg heeft ~ de cake is voor circa 12 personen en smaakt koud het lekkerst.


Ingrediënten
  • 120 g boter, zacht
  • 180 g fijne kristalsuiker + extra voor bestrooien
  • 2 tl vanille-extract
  • 2 eieren (L)
  • 275 g bloem
  • 1 ¼ tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 40 ml melk
  • 5-6 steenvruchten, ontpit en in dunne plakjes gesneden
  • 1 ½ eetlepel kristalsuiker
  • 35 g koude boter, in blokjes

Extra nodig
Vierkante bakvorm van 23 x 23 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 55-60 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in en bekleed deze met bakpapier.
  • Klop 120 g zachte boter, 180 g fijne kristalsuiker en het vanille-extract met een mixer licht en romig.
  • Voeg één voor één de eieren toe en klop goed door.
  • Zeef er 225 g bloem en het bakpoeder boven, voeg het zout en de melk toe en meng alles kort maar goed door elkaar.
  • Schep het mengsel in de bakvorm en strijk het glad.
  • Verspreid/schik het fruit over/op het beslag en bestrooi het fruit met de extra suiker.
  • Meng 50 g bloem, 1 ½ eetlepel kristalsuiker en 35 g koude boter met je vingertoppen tot kruimels.
  • Strooi de kruimels over het fruit.
  • Bak de cake in ca. 55-60 minuten in het midden van de voorverwarmde oven gaar (test dit met een satéprikker).
  • Laat de cake afkoelen in de vorm en stort hem dan op een rooster om koud te worden. 



Reacties