Bananencakejes met walnoten

Bananencakejes met walnoten

 

Recentelijk viel weer in de krant te lezen dat we te veel eten weggooien. Jaarlijks kieperen wij Nederlanders per persoon bijna 50 kilo voedsel weg, voedsel dat in veel gevallen nog prima eetbaar is. De overheid wil dat die verspilling in 2015 met 20 procent is gedaald. Een prima doelstelling, dus om het goede voorbeeld te geven vandaag een soort van recycle-recept: bananencakejes met walnoten.

Natuurlijk kun je deze cakejes maken wanneer je wilt, maar voor mij is het moment daar wanneer ik een paar bananen bruin zie liggen worden in mijn fruitschaal. Ondanks het feit dat ik bananen het liefst eet wanneer ze fris en stevig zijn, zal ik rijpe bananen nooit weggooien, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Het voelt gewoon goed om zielige, vergeten, onaantrekkelijke, overrijpe bananen die over de bloei van hun leven heen zijn een tweede leven te geven door ze te laten verrijzen als prachtige cakejes (of als bananenbrood). Natuurlijk heb ik niet de illusie dat ik door het bakken van iets lekkers een wezenlijke bijdrage lever aan een betere wereld, maar aangezien een beter milieu nog altijd bij jezelf begint kan het geen kwaad om wat bewuster met je eten bezig te zijn. Mijn 3 jarige nichtje was in ieder geval heel erg blij met dit recept, ik heb zelden iemand met zoveel hartstochtelijke vreugde bananen tot moes zien prakken.

Tip: cakejes zonder roomkaasglazuur kun je drie dagen in een goed afgesloten trommel bewaren. Ik kan je aanraden om geglazuurde cakejes dezelfde dag nog te nuttigen. Als je ze toch langer wilt bewaren, bewaar ze dan goed afgedekt in de koelkast.


Ingrediënten

  • 115 g fijne kristalsuiker
  • 165 g boter, zacht
  • 2 eieren (L), licht losgeklopt
  • 115 g zelfrijzend bakmeel
  • 1 ½ tl bakpoeder
  • ¼ tl nootmuskaat, vers geraspt
  • 150 g gepelde banaan + extra voor garnering
  • 50 g roomkaas
  • 250 g poedersuiker
  • ½ tl vanille-extract
  • 1 tl melk
  • 1 tl kaneel
  • 3 el fijngehakte walnoten + 12 halve walnoten voor de garnering

Extra nodig
Cupcake bakblik met 12 holtes, 12 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 25 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 175°C (boven- en onderwarmte). Plaats 12 papieren vormpjes in het cupcake bakblik.
  • Doe 115 zachte boter en fijne kristalsuiker in een grote kom en klop dit met een mixer door elkaar tot het mengsel licht en luchtig is.
  • Klop er geleidelijk de eieren door. Voeg steeds 1 eetlepel ei toe en klop na elke toevoeging grondig.
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel, het bakpoeder en de versgeraspte nootmuskaat boven de kom en klop dit kort door het mengsel tot alles is opgenomen.
  • Prak 150 g gepelde banaan en roer de bananenpuree door het beslag tot alles goed is vermengd.
  • Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cakejes ongeveer 25 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot ze goudbruin zijn en stevig aanvoelen.
  • Laat de cakejes 10 minuten in het bakblik afkoelen en zet ze dan op een taartrooster om volledig koud te worden.


  • Klop de roomkaas met 50 g zachte boter met de handmixer zacht en glad. Klop er de poedersuiker door en blijf kloppen tot je een glad en romig glazuur hebt.
  • Klop er kort de vanille, melk en kaneel door. Spatel er de fijngehakte walnoten doorheen.
  • Smeer of spuit een toef glazuur op elk cakeje. Leg er een paar dunne plakjes banaan en een halve walnoot op. Om ervoor te zorgen dat de plakjes banaan niet bruin kleuren, kun je deze met een beetje citroensap besprenkelen.

 

 

Reacties