Jam’s

Jam's

 

Zoals ik een paar weken geleden ook al vermeldde, koop ik eigenlijk nooit (meer) koekjes in de supermarkt. De verleiding is altijd aanwezig, maar de ervaring heeft mij geleerd dat (over het algemeen) de koekjes die ik zelf maak lekkerder smaken dan de in een fabriek geproduceerde exemplaren. Toch zijn er genoeg fabriekskoekjes waar ik echt verslaafd aan ben geweest.

Zo waren er tijdens mijn studietijd de PiM’s van LU. Jarenlang waren PiM's voor mij een moment van pure verwennerij: een rijke donkere laag van chocolade met daaronder een licht, zacht en luchtig cakeje met een vulling van sinaasappel. Ondanks de licht-chemische nasmaak vond ik ze verrukkelijk. Er zaten er altijd veel te weinig van in een pak en zonder dat ik het in de gaten had werkte ik er tijdens het studeren een hele berg van weg. Niet echt gezond, maar wel erg lekker.

Het is eigenlijk nooit in mij opgekomen om ook deze koekjes zelf te gaan maken… totdat ik dit recept voor ‘jam’s’ voorbij zag komen op 24Kitchen. Om heel eerlijk te zijn was ik in het begin verre van enthousiast: er wordt namelijk sinaasappelmarmelade in de koekjes verwerkt en laat dat nou net iets zijn wat ik echt niet lekker vind. Omdat ik toch erg nieuwsgierig was naar het resultaat, heb ik mezelf over mijn marmelade-afkeer heengezet en de jam’s gemaakt. Het resultaat was verrassend lekker. De marmelade is niet zo bitter als ik had verwacht en deze staat in mooi contrast met de zoetheid van de cakejes. En de combinatie van de sinaasappelsmaak met de chocolade maakt ze onweerstaanbaar.

Tip: als je de marmelade iets de ver hebt doorgekookt (als hij te dik is geworden), kun je altijd nog wat water toevoegen. Als je het lekker vindt kun je er ook wat sinaasappellikeur aan toevoegen. Persoonlijk vind ik de sinaasappelsmaak zo al sterk genoeg.


Ingrediënten

  • 2 eieren (L)
  • 350 g kristalsuiker
  • 2 sinaasappels
  • 120 g bloem
  • ½ tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 1 citroen, geraspt
  • 400 g pure chocolade

Extra nodig
Bakplaat, bakpapier, spuitzak met een glad rond spuitmondje
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, 10 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze


  • Boen beide sinaasappels schoon.
  • Breng een pan met ruim water aan de kook. Kook één sinaasappel circa 2 uur op laag vuur.


  • Maak, terwijl de sinaasappel wordt gekookt, de cakejes.
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Klop twee eieren met 100 g kristalsuiker tot een dik en romig mengsel.
  • Rasp de halve schil van de tweede sinaasappel. Spatel deze rasp samen met de bloem, het bakpoeder en het zout door het eimengsel. Spatel niet te lang, anders verdwijnt alle lucht uit het beslag.
  • Schep het beslag in een spuitzak met een ronde gladde spuitmond.
  • Spuit kleine cirkels van circa 4 centimeter doorsnee op een met bakpapier beklede bakplaat. Zorg ervoor dat de cirkels goed uit elkaar liggen, want de cakejes drijven uit.
  • Bak de cakejes in de voorverwarmde oven in circa 10 minuten goudbruin en gaar. Bak de cakejes zeker niet te lang, want dan worden ze droog.
  • Laat de cakejes afkoelen op de bakplaat.


  • Laat de gekookte sinaasappel uitlekken. Snijd hem in dunne plakjes en hak hem heel fijn.
  • Verwarm de fijngehakte sinaasappel met 250 g kristalsuiker, de rasp van de citroen en een flinke scheut water op laag vuur tot de suiker is opgelost.
  • Kook de marmelade circa 17 minuten op laag vuur en laat afkoelen.
  • Verdeel wat sinaasappelmarmelade over de platte kant van de cakejes en vries ze circa 30 minuten in.


  • Smelt 270 g chocolade au bain-marie. Hak de resterende chocolade fijn.
  • Haal de kom met chocolade van de pan zodra alles gesmolten is. Voeg de fijngehakte chocolade toe en laat dit even staan. Roer dit ten slotte goed door elkaar tot een egale massa.
  • Doop de cakejes met de marmelade in de chocolade tot de marmelade bedekt is. Laat het teveel aan chocolade eraf druipen en laat de chocolade uitharden. Het dopen in de chocolade gaat het makkelijkst als je de cakejes aan een vork prikt.

 

 

Reacties