Chocolade truffelkoekjes

Chocolade truffelkoekjes
 
 

Na een drukke week vind ik het heerlijk om mezelf in het weekend even te verwennen. En dit betekent voor mij geen Wellness-weekend dat bestaat uit beautydagen vol massages en behandelingen, maar gewoon een vrijdag- of zaterdagavond die ik thuis in mijn eentje doorbreng.

Dit klinkt misschien een beetje saai (en wellicht sneu), maar dat is het echt niet. Ik geniet er ontzettend van om gewoon lekker te kunnen doen waar ik zelf zin in heb, zonder al te veel (het liefst geen) rekening te hoeven houden met anderen. Gewoon mijn eigen feestje.

En op mijn feestje mag er één ding zeker niet ontbreken: chocolade. Comfort food in optima forma dat ieder verwenmoment compleet maakt. Het eten van deze chocolade truffelkoekjes betekent dan ook genieten met een grote G.

Qua uiterlijk lijken ze heel erg op de besneeuwde chocoladekoekjes die ik eerder gemaakt heb, maar ze smaken dankzij de amaretto echt compleet anders. Ze zijn onweerstaanbaar lekker, ideaal als versnapering tijdens een luie avond op de bank én ontzettend makkelijk om te maken. Mijn verwenavondje kan met deze koekjes niet meer stuk. Het recept voor deze kleine schoonheden haalde ik uit het bakboek Home Sweet Home van The Hummingbird Bakery (een fantastisch boek met een groot scala aan heerlijke lekkernijen).


Ingrediënten

  • 80 g bloem
  • 25 g cacaopoeder
  • ½ tl bakpoeder
  • 90 g kristalsuiker
  • 25 g roomboter, in blokjes
  • 1 ei
  • 10 ml amaretto
  • 50 g poedersuiker
  • 50 g fijne kristalsuiker

Extra nodig
Twee met bakpapier beklede bakplaten, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 10-12 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

  • Zeef de bloem, cacaopoeder en bakpoeder boven een kom.
  • Roer er 90 g kristalsuiker doorheen.
  • Wrijf de boter met je vingertoppen door de droge ingrediënten, totdat het mengsel een zanderige structuur heeft waarin geen grote klontjes boter meer voorkomen.
  • Mix in een maatbeker het ei en de amaretto door elkaar.
  • Roer deze vloeistof door het zanderige mengsel in de kom.
  • Mix de ingrediënten door elkaar tot zich een deeg vormt.
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het anderhalf uur in de koelkast rusten.
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Schep de poedersuiker en de fijne kristalsuiker in twee aparte kommetjes.
  • Haal het deeg uit de koelkast en rol er met koele hand ongeveer 18 bolletjes van.
  • Rol de bolletjes vervolgens door de fijne kristalsuiker en daarna door de poedersuiker, zodat ze met een laagje bedekt worden. Schud de overtollige poedersuiker er af.
  • Leg de bolletjes 5 centimeter uit elkaar op de bakplaat, zodat ze kunnen rijzen.
  • Bak de koekjes 10-12 minuten in de oven.
  • Haal de koekjes uit de oven en laat ze twee minuten op de bakplaat liggen.
  • Leg ze daarna op een rooster om helemaal af te koelen.

 


Reacties