Amarettotaart

Amarettotaart

 

Ik heb al geruime tijd een fles met heerlijke Amaretto in mijn kelderkast staan, maar toch heb ik hem nog nauwelijks gebruikt (eigenlijk pas één keer, toen ik bokkenpootjes ging maken). Zo nu en dan herinner ik mezelf er weer aan dat ik toch écht eens een keer iets met die Amaretto moet gaan doen. Alleen is die gedachte vaak net zo snel verdwenen als dat hij opkwam.

Maar toen ik laatst in mijn nieuwste aanwinst voor mijn bakboek-collectie zat te bladeren (Delicious. Hét Bakboek!) en dit recept voor Amarettotaart tegenkwam, wist ik dat ik eindelijk een goede reden had om de fles af te stoffen. Het bakboek van Delicious is een echte must have en deze taart een echte must bake. Het is een heerlijk luchtige taart, ontzettend rijk van smaak, maar wel redelijk machtig (hoewel dit mijn proefpanel er niet van weerhield nog een tweede stuk te nemen). De zachte en zoete vulling past perfect bij de krokante bodem van amaretti. De taart is zeer geschikt als dessert, voor een feestje, een zondagse high tea of om een saaie doordeweekse dag mee op te vrolijken.


Ingrediënten

  • 300 g amaretti
  • 175 g boter, gesmolten
  • 250 ml melk
  • 200 g witte marshmallows
  • 1 el oploskoffie
  • 2 el amaretto + extra (zie recept)
  • 500 ml slagroom
  • kristalsuiker (zie recept)
  • 2 el geroosterd amandelschaafsel
  • pure chocolade, voor garnering

Extra nodig
een ingevette taartvorm van 35 bij 11 centimeter met uitneembare bodem of een ingevette springvorm van 24 cm doorsnee
Tijd (ongeveer)
35 minuten bereiding, 5-7 minuten oven, 4 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte) Maal de amaretti fijn in een keukenmachine.
  • Meng er met je handen de gesmolten boter door.
  • Verdeel het mengsel gelijkmatig over de ingevette taartvorm. Druk het goed tegen de bodem en de rand. Maak de rand dik genoeg, want anders kan hij breken. Maak de wand niet hoger dan 2,5 centimeter.
  • Bak de taartbodem 5-7 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Laat de taartbodem afkoelen.
  • Maak ondertussen de vulling. Knip de marshmallows door de helft.
  • Verwarm in een ruime pan op laag vuur de melk met de oploskoffie en amaretto.
  • Voeg de marshmallows toe en roer tot de marshmallows gesmolten zijn. Roer het mengsel helemaal glad.
  • Haal de pan van het vuur, giet het mengsel over in een kom en laat het mengsel helemaal koud worden. Dit duurt wel even, maar wacht geduldig af. Als het mengsel nog te warm is, zal de slagroom die je er doorheen moet mengen schiften.
  • Klop 250 g slagroom stijf. Roer het koude marshmallow-mengsel even goed door tot het weer een homogeen mengsel is en spatel er vervolgens de stijve slagroom doorheen.
  • Schenk deze vulling op de taartbodem en laat de taart in de koelkast in 2 uur opstijven.
  • Klop de rest van de slagroom stijf en zoet deze naar smaak met kristalsuiker. Je kunt de slagroom daarnaast ook nog op smaak brengen met wat amaretto. Schep de slagroom nonchalant op de taart.
  • Strooi het geroosterde amandelschaafsel over de taart en sprenkel er de gesmolten chocolade over.

 

 

Reacties