Amandeltaart

Amandeltaart
 
 

Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ik 2014 afsloot met een overheerlijke Frangelico-tiramisu en de hoop uitsprak dat dit dessert een voorbode zou zijn voor al het lekkers dat in het nieuwe jaar zou komen... inmiddels is dit nieuwe jaar al weer bijna voorbij, want vandaag is de laatste dag van 2015 aangebroken.

Terugkijkend op het afgelopen jaar kan ik gelukkig zeggen dat mijn hoop bewaarheid is geworden, wat een verrukkelijke baksels heb ik mogen proeven! De koffie-meringue brownie, chocolade-mascarponetaart met frambozen, chocolade-marshmallow koekjes en Schwarzwälder Kirsch zijn voor mij slechts enkele van de vele hoogtepunten: ik zou in zoveel lekkernijen nog graag een keer mijn tanden willen zetten. Mmmm.

Over het onderwerp van mijn laatste blogpost van 2015 heb wel even getwijfeld: iets met chocolade? mokka? weer een lekkere tiramisu? Mijn keuze viel uiteindelijk op een baksel met één van mijn favoriete ingrediënten: amandelen. Amandelcake, amandelkoekjes, amandeltaart: als ik deze woorden ergens lees moet ik mezelf beheersen om niet meteen de keuken in te rennen en de oven aan te zetten.

Toen ik het recept voor deze amandeltaart in het Blue Band Kookboek: Gebak tegenkwam begon ik spontaan te watertanden. Dit moest mijn afsluiter van het jaar worden. En het is (in mijn ogen) echt een waardige afsluiter: de taart bestaat uit een heerlijke luchtige & rijke taartbodem die besmeerd is met een romige botercrème en bestrooid is met krokant amandelschaafsel. Het is een taart om je vingers bij op te eten en een verrukkelijke manier om 2016 mee te beginnen. Fijne jaarwisseling!


Ingrediënten

  • 300 g blanke amandelen
  • 150 g amandelschaafsel
  • 550 g kristalsuiker
  • 1 el druivensuiker
  • 1 el citroensap
  • 445 g boter
  • 9 eieren (L)
  • snufje zout
  • 4 zakjes vanillesuiker
  • 250 g bloem
  • 50 g amandelmeel
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 2 eierdooiers
  • ½ eiwit
  • 110 g fijne kristalsuiker
  • 60 g poedersuiker
  • 6 el Amaretto

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, springvorm van 23 centimeter doorsnee, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
75 minuten bereiding, 65 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 225°C (boven- en onderwarmte). Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
  • Strooi over de ene bakplaat 300 g amandelen uit en rooster deze 8-10 minuten in het midden van de oven, tot ze goudbruin zijn. Laat afkoelen.
  • Strooi over de andere bakplaat 150 g amandelschaafsel uit en rooster dit circa 4 minuten in het midden van de oven, tot het goudbruin is. Laat afkoelen.


  • Meng in een koekenpan met dikke bodem 300 g kristalsuiker met 1 eetlepel druivensuiker.
  • Voeg aan 1 eetlepel citroensap zoveel water toe, tot je 1 dl vocht hebt.
  • Roer dit vocht door de suiker en breng het geheel, al roerende met een houten lepel, op een matig vuur aan de kook.
  • Blijf rustig roeren tot de suiker begint te karamelliseren (dit duurt enige tijd, dus heb geduld).
  • Neem de pan van het vuur en meng de 300 g geroosterde amandelen door de hete karamel.
  • Giet alles op de met bakpapier beklede bakplaat waarop je eerder de amandelen hebt geroosterd en strijk het zo dun mogelijk uit. Laat het koud en hard worden.


  • Maak nu de taartbodem.
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de springvorm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier.
  • Smelt 70 g boter in een steelpan en laat afkoelen tot het nog net vloeibaar is.
  • Klop in een hittebestendige kom 8 eieren schuimig.
  • Voeg er 250 g kristalsuiker, een snufje zout en 1 zakje vanillesuiker aan toe.
  • Klop deze ingrediënten au bain-marie tot een luchtige en romige crème, die als een dik lint van je gardes loopt.
  • Zeef de bloem en het amandelmeel boven de kom en spatel dit samen met de gesmolten boter en citroenrasp voorzichtig en luchtig door de crème.
  • Schep het beslag in de voorbereide springvorm en bak de taartbodem in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 50 minuten goudbruin en gaar.
  • Laat de bodem 5 minuten rusten in de vorm, haal hem dan uit de vorm en leg hem op een taartrooster om helemaal koud te worden.


  • Breek de afgekoelde karamel met amandelen in stukken en maal deze in een keukenmachine tot een fijn poeder.
  • Klop 1 ei, 2 eierdooiers, een ½ eiwit, 110 g fijne kristalsuiker en 3 zakjes vanillesuiker in een hittebestendige kom los.
  • Klop deze ingrediënten au bain-marie tot een luchtige en romige crème, die als een dik lint van je gardes loopt.
  • Zet de kom in een bak met ijskoud water en klop het eimengsel tot het koud is.
  • Roer in een kom 375 g boter zacht en voeg 60 g poedersuiker toe. Klop dit zacht en luchtig.
  • Meng het eimengsel beetje voor beetje door de boter. Roer de crème eerst goed glad voor je er weer een deel van het eimengsel aan toevoegt.
  • Meng het karamel-amandel-poeder door de botercrème.


  • Snijd de afgekoelde taartbodem horizontaal in 3 lagen.
  • Besprenkel de onderste twee lagen elk met 3 eetlepels amaretto en strijk er de helft van de botercrème over uit.
  • Leg alle lagen weer op elkaar.
  • Bestrijk de zijkant en bovenkant van de taart met de resterende botercrème en druk er het geroosterde amandelschaafsel tegenaan.



Reacties