Sinaasappel-amandelcake

Sinaasappel-amandelcake
 
 
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar wanneer er voor mijn neus een zelf gefabriceerd baksel staat, geeft mij dit altijd ontzettend veel voldoening & bevrediging. Mijn humeur krijgt er echt een flinke positieve boost van. En dan maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit om wat voor baksel het gaat: ik word blij van iets waar ik uren mee bezig ben geweest, zoals de Schwarzwälder Kirsch, maar evenzeer van iets waarbij ik in een mum van een tijd klaar ben, zoals deze sinaasappel-amandelcake (de eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik bij de Schwarzwälder Kirsch iets harder heb staan te juichen bij het eindresultaat).

En ik was niet de enige die erg blij werd van deze sinaasappel-amandelcake, mijn testpanel heeft er ook heerlijk van gesmuld. Het is een cake zonder al te veel toeters en bellen, die ook nog eens heel goed in deze tijd van het jaar past. Iets wat ik mezelf pas realiseerde nadat ik hem gebakken had en samen met mijn neefje & nichtje sinterklaasliedjes aan het zingen was: ♫ Sinterklaas goed heilig man, trek je beste tabberd an, rijd ermee naar Amsterdam, van Amsterdam naar Spanje, appeltjes van oranje, pruimpjes aan de bomen, Sinterklaas zal komen! ♫ … Met appeltjes van oranje worden sinaasappels bedoeld (hoewel ik ooit ergens heb gelezen dat ze in het geval van Sinterklaas ook kunnen duiden op een bruidsschat) en de smaak van amandelen is (voor mij althans) onlosmakelijk met het sinterklaasfeest verbonden.

Maar of je deze cake vandaag maakt of pas over een paar maanden, het is en blijft een heerlijke traktatie. Door de amandelen is de cake lekker rijk van smaak, de yoghurt maakt de cake een beetje smeuïg en de sinaasappelrasp zorgt voor een frisse toets.


Ingrediënten
  • 2 sinaasappels
  • 190 g boter
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 3 eieren
  • 190 g bloem
  • 60 g amandelmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 60 g yoghurt
  • ½ tl amandel-extract
  • amandelschaafsel
Extra nodig
Een cakeblik van 20 bij 10 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 60 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Vet het cakeblik in met boter en bekleed het met bakpapier.
  • Rasp de schil van de sinaasappels.
  • Klop de boter, sinaasappelrasp en suiker licht en romig.
  • Voeg één voor één de eieren toe en klop goed door na elke toevoeging.
  • Zeef de bloem, het amandelmeel, het bakpoeder en het zout samen boven een andere kom.
  • Voeg deze droge ingrediënten in twee delen toe aan het boter-suikermengsel.
  • Meng alles op lage snelheid goed door elkaar en klop er dan de yoghurt en het amandel-extract door.
  • Schep het beslag in het cakeblik, strijk het glad en strooi er wat amandelschaafsel over.
  • Bak de cake in ongeveer 60 minuten gaar, of tot een erin gestoken satéprikker er schoon uitkomt.
  • Haal de cake uit de oven en laat hem ongeveer 10 minuten rusten in het cakeblik.
  • Haal hem er dan uit en laat hem volledig afkoelen op een rooster.










Bron recept: gebaseerd op een recept uit The Hummingbird Bakery Cake Days.

Reacties

  1. Voor zo'n makkelijke cake is ie echt heel lekker. Ga 'm zo nóg een keer maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten