Perzikentaart

Perzikentaart
 
 
Toen ik verleden week op mijn fiets zat werd ik voor de zoveelste keer nogal plotseling overvallen door een fikse regenbui (de buienradar bleek even niet te vertrouwen). Helaas moest ik nog wat boodschappen doen, dus geheel doorweekt en met een behoorlijk rothumeur stapte ik de supermarkt in ons dorp binnen, waar ik samen met de vriendelijke caissière het herfstweer kortstondig heb staan te vervloeken.

Ja, ik ben dol op de herfst, maar dan wel de variant waar het zonnetje heerlijk schijnt, de lucht blauw is en je lekker in het bos door de kleurrijke blaadjes kunt sloffen. En dan mag het best regenen, maar wel pas als ik thuis op de bank zit met een kopje thee in mijn handen. De grauwe variant van de afgelopen periode doet mij verlangen naar de zomer en de warmte.

Gelukkig vond ik in de supermarkt een (tijdelijke) remedie voor mijn herfstdipje: perziken. Helaas niet de verse exemplaren, want dat seizoen is voorbij, maar perziken uit blik doen ook wonderen voor mijn humeur. Vooral als ze verwerkt zijn in een heerlijke taart. En deze taart is écht verrukkelijk. De zachte, frisse, sappige en zoete perziken liggen op een bedje van romige banketbakkersroom, die op smaak is gebracht met wat perzikenlikeur. Elke hap is puur genieten en voor heel even haal je de zomer weer in huis.


Ingrediënten
  • 165 g bloem
  • 25 g amandelmeel
  • 120 g boter, koud in blokjes
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 ei (L)
  • 4 eidooiers
  • 40 g maïzena
  • 500 ml volle melk
  • 2 vanillestokjes
  • 40 g boter, zacht in blokjes
  • 4 el perzikenlikeur
  • ca. 550 g perziken op siroop (uitlekgewicht)
Extra nodig
rechthoekige bakvorm van 35 bij 11 centimeter met losse bodem of een ronde bakvorm van 25 centimeter doorsnee met losse bodem
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 35-40 minuten oven, minstens 4 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Meng in een grote kom de bloem, het amandelmeel, 50 g fijne kristalsuiker en de vanillesuiker door elkaar.
  • Voeg de koude boter in blokjes toe en wrijf de ingrediënten tussen je vingers, tot er geen stukjes boter meer te voelen zijn en er een kruimelig deeg is ontstaan.
  • Voeg één ei toe en meng het door het mengsel, zodat je een zacht deeg krijgt.
  • Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad en vorm er een bal van.
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en leg het minstens 3 uur te rusten in de koelkast.
  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van ongeveer 3 millimeter dik.
  • Bedek de vorm met het deeg. Rol met een deegroller over de rand om het overtollige deeg te verwijderen.
  • Zet de vorm nog 30 minuten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
 
  • Klop 100 g fijne kristalsuiker, de eierdooiers en maïzena in een kom tot een glad mengsel. Zet apart.
  • Giet de melk in een steelpan.
  • Snijd de vanillestokjes in de lengte open en schraap er het merg uit. Voeg het merg toe aan de melk.
  • Breng de melk aan de kook.
  • Giet ongeveer de helft van de hete melk, al kloppend, bij het eimengsel en giet dit mengsel vervolgens terug bij de rest van de melk in de pan.
  • Zet op een zacht vuur en breng, al roerend aan de kook, tot je een dikke crème krijgt.
  • Giet de banketbakkersroom in een kom en roer er de zachte boter in blokjes door.
  • Roer er vervolgens 2 ½ eetlepel perzikenlikeur door.
 
  • Haal de bakvorm uit de koelkast en prik met een vorm gaatjes in de deegbodem.
  • Giet de warme banketbakkersroom op de deegbodem. Vul de deegbodem tot bijna aan de rand.
  • Bak de taartbodem in ongeveer 35-40 minuten gaar in de oven.
  • Laat de bodem helemaal koud worden in de vorm.
 
  • Laat de perziken uitlekken.
  • Haal de taartbodem uit de vorm en leg de perziken, met de bolle kant naar boven, op de banketbakkersroom.
  • Breng de abrikozenjam en 1 eetlepel perzikenlikeur in een steelpan aan de kook.
  • Wrijf de jam door een zeef, laat iets afkoelen en bestrijk er de perziken mee.





Bron recept: gebaseerd op een recept van Paul Hollywood, Bakken met Paul Hollywood

Reacties