Orangettes

Orangettes
 
 

Parijs. Stad van de liefde, het Louvre en de Eiffeltoren. Maar ook de stad van À La Mère de Famille, een patissier/chocolatier opgericht in 1761 en gelegen aan de ’35 rue du Faubourg-Montmartre’, in het hart van het 9e arrondissement (inmiddels hebben ze verspreid over Parijs meerdere vestigingen onder dezelfde naam geopend).

Om heel eerlijk te zijn had ik tot voor kort nog nooit van deze Parijse chocolatier gehoord, totdat ik hun receptenboek onder ogen kreeg. Een boek waar je van gaat watertanden. Al neuzend door dit meesterwerk kwam ik erachter dat À La Mère de Famille echt een begrip is in de Franse hoofdstad: een legendarische plek waar je allerlei smakelijke bekoringen kunt ontdekken. Het is een echte must-go voor chocoholics en liefhebbers van zoet: een soort Willy Wonka fabriek waar je zonder gouden toegangskaart naar binnen kan. Kortom: mijn droomwinkel. Mocht ik ooit nog eens een keer deze prachtige stad bezoeken, dan ben ik met een grote boodschappentas in één (of misschien wel alle) vestigingen van deze chocolatier te vinden.

Als ik de website van À La Mère de Famille mag geloven kun je een groot deel van de producten uit hun assortiment ook thuis laten bezorgen. En hoewel ze vast en zeker ook pakketjes in Nederland afleveren heb ik besloten eerst aan de slag te gaan met de recepten uit het receptenboek. En dat is absoluut geen straf! Bij het doorbladeren van het boek viel mijn oog meteen op de 'orangettes', gekonfijte sinaasappelschilletjes met chocolade, en deze besloot ik dan ook als eerste te maken. Het resultaat was echt verrukkelijk: heerlijke zachte en zoete reepjes sinaasappel omhuld met een jasje van pure chocolade, om van te smullen! Je hebt (helaas) wel even wat geduld nodig voordat de sinaasappelschillen gekonfijt zijn, maar deze kleine lekkernij is het lange wachten meer dan waard.

Tip: voor dit recept kun je het beste biologische sinaasappelen gebruiken, zonder waslaagje. Wanneer je “gewone” sinaasappelen gebruikt moet je deze echt heel goed schoon boenen.

Ingrediënten
  • 5 sinaasappels (met een mooie gave schil)
  • 440 g fijne kristalsuiker
  • 2 snufjes zout
  • 325 g pure chocolade (met 70% cacao)
Extra nodig
2 taartroosters, met bakpapier beklede bakplaat/snijplank/plat bord
Tijd (ongeveer)
2 ½ uur bereiding, 5 dagen wachten


Werkwijze

  • Boen de sinaasappelen goed schoon en verwijder de schil. Probeer zo veel mogelijk wit te verwijderen (dit smaakt namelijk bitter), maar zorg er ook voor dat de schillen niet té dun worden (en breken).
  • Breng in een ruime pan 1 liter water met een snufje zout aan de kook. Kook de sinaasappelschillen 5 minuten.
  • Giet de schillen af. Breng opnieuw 1 liter water met een snufje zout aan de kook en kook de sinaasappelschillen nogmaals 5 minuten. Giet af en laat de schillen uitlekken.
 
  • Breng 400 g water samen met 200 g suiker aan de kook en laat dit 2 minuten doorkoken.
  • Schep de sinaasappelschillen in de kokende siroop, draai het vuur uit en laat de schillen een nacht staan.
  • Giet de volgende dag de schillen samen met de siroop voorzichtig in een zeef en vang de siroop op.
  • Voeg 60 g suiker aan de siroop toe, breng de siroop aan de kook en laat 1 minuut doorkoken. Schep de sinaasappelschillen er voorzichtig weer in. Laat een nacht staan.
  • Herhaal de vorige 2 stappen nog drie keer.
  • Zodra de schillen gekonfijt zijn, laat je ze een dag op een taartrooster uitlekken & drogen op kamertemperatuur. Draai de schillen halverwege de uitlek-droogtijd om.
 
  • Snijd de schillen met een scherp mes in de gewenste vorm.
  • Tempereer de pure chocolade.
  • Dompel de schillen met behulp van een vork in de chocolade, tik de overtollige chocolade eraf en leg de orangettes voorzichtig op een met bakpapier beklede bakplaat.
  • Laat de chocolade op kamertemperatuur hard worden en plaats de bakplaat dan 10 minuten in de koelkast.
  • Haal de orangettes voorzichtig van het bakpapier en bewaar ze op een koele en droge plaats.



Reacties

  1. Volgens mij hadden wij deze vroeger in huis, ze zien er in ieder geval heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is inderdaad "HET recept" om alle eer aan deze heerlijkheid aan te doen.
    Ik maak ieder jaar opnieuw rond de kerstperiode enkele honderden orangettekes en na nieuwjaar zijn deze gesmolten als sneeuw voor de zon, en niet door de opwarming van de aarde of van de zon!!!
    Heel veel werk maar heel veel erkenning en dankbaarheid gegarandeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij komt er nog siroop uitgedrupt als ik ze gedompeld heb in chocolade wat kan ik doen omdat te voorkomen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem,
      Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Na een dag zouden de schilletjes toch wel uitgelekt en opgedroogd moeten zijn. Wellicht dat je ze nog voorzichtig droog kunt deppen met een keukenpapiertje.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Hallo, Als je de hoeveelheid verdubbelt moet je dan de dagelijkse suiker ook verdubbelen? Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,
      Dat zou ik wel doen inderdaad.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten