Guinness gingerbread (Kruidkoek met Guinness)

Guinness gingerbread (Kruidkoek met Guinness)

 
Wanneer ik het woord ‘gingerbread’ hoor, moet ik altijd meteen denken aan de wintermaanden en Kerstmis. Dit komt denk ik vooral omdat gingerbread koekjes enorm populair zijn tijdens de feestdagen in December (met name in Amerika, het Verenigd Koninkrijk en bij mij thuis). En hoewel Kerstmis inmiddels al weer ver achter ons ligt en de weersomstandigheden verre van winters te noemen zijn, heeft mij dit er niet van weerhouden om Guinness gingerbread te bakken. Als een baksel namelijk lekker is lust ik er het hele jaar door wel pap van, ongeacht het seizoen.

Het recept voor deze ‘kruidkoek’ stond al een tijdje op mijn to-do lijstje, en omdat er nog een flesje Guinness-bier stof stond te vergaren in de kast, vond ik het de hoogste tijd worden om dit baksel af te strepen van deze lijst. En het resultaat overtrof mijn verwachtingen.

Ik heb natuurlijk een tijdje geleden al een keer een heerlijke kruidkoek gebakken, maar ik moet zeggen dat deze Guinness kruidkoek door de toevoeging van het bier nóg lekkerder smaakt. Ondanks het feit dat ik al vaker Guinness in baksels gebruikt heb, was ik wel even bang dat de Guinness-smaak te sterk aanwezig zou zijn. Gelukkig viel dit reuze mee: je proeft het wel, maar het overheerst absoluut niet.

Wat deze kruidkoek zo geweldig maakt is de bedrieglijke eenvoud. Het lijkt op het eerste gezicht op een simpele koek, maar wanneer je er je tanden in zet vindt er een ware smaakexplosie in je mond plaats. De zachte, smeuïge en kleverige kruidkoek is echt fantastisch rijk van smaak en heeft een heerlijk diep & kruidig aroma. Het is echt een verrukkelijke traktatie. De kruidkoek kun je al eten wanneer hij nog warm is, maar persoonlijk vind ik hem koud het lekkerst. Het is zelfs de moeite waard om een paar dagen te wachten voordat je hem aansnijd, want dan hebben de smaken langer de tijd om te rijpen. Dus ik hoop dat je genoeg wilskracht hebt om niet alles in één keer op te eten. Zorg er trouwens wel voor dat je de kruidkoek goed afdekt wanneer je hem langer bewaard.

Tip: Wanneer je de kruidkoek eerst in vetvrij papier en daarna in een laag huishoudfolie wikkelt en hem vervolgens in een luchtdichte verpakking op een koele plek bewaard, blijft hij tot wel 2 weken goed.


Ingrediënten

  • 150 g boter
  • 300 g golden syrup
  • 200 g donkere basterdsuiker
  • 250 ml Guinness
  • 2 tl gemberpoeder
  • 2 tl kaneel
  • ¼ tl gemalen kruidnagel
  • 300 g bloem
  • 2 tl zuiveringszout
  • 300 ml zure room
  • 2 eieren (L)

Extra nodig
1 vierkante bakvorm van 23 x 23 centimeter, aluminiumfolie
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 45 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bakvorm met aluminiumfolie en vet dat in.
  • Doe de boter, golden syrup, donkere basterdsuiker, Guinness, gemberpoeder, kaneel en gemalen kruidnagel in een ruime pan en laat alles op laag vuur met elkaar versmelten.
  • Haal de pan van het vuur en klop de bloem en het zuiveringszout door het mengsel. Klop grondig zodat er geen klontjes meer in het beslag zitten.
  • Klop de zure room en de eieren los in een maatbeker en klop dit mengsel door het kruidkoekmengsel.
  • Klop weer goed door elkaar zodat je een glad beslag krijgt.
  • Giet het beslag in de beklede bakvorm.
  • Bak de koek in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 45 minuten gaar. Hij zal, wanneer hij klaar is, in het midden glanzend gerezen zijn en van de zijkant van de vorm loslaten.
  • Laat de kruidkoek helemaal afkoelen voordat je hem in stukken snijdt.




 

 

Bron recept: Nigella Lawson, Keuken

Reacties

  1. Hoi Tessa,
    Kruidkoek bak ik ook geregeld, maar zou dit ook wel eens willen proberen. Alleen heb ik nog nooit golden syrup gezien en gekocht. War is dit te koop? En Guiness bier, komt dat van de slijter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien,
      Golden syrup is helaas niet in iedere supermarkt/levensmiddelen-winkel verkrijgbaar, ik heb het zelf dus ook online besteld: http://www.degroeneluifel.nl/product.php?var_article=6245
      Guinness bier heb ik inderdaad gewoon bij de slijterij gekocht.
      Heel veel succes!
      Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten