Frambozen-kwarktaartjes

Frambozen-kwarktaartjes
 
 
Toen ik eerder deze week deze frambozen-kwarktaartjes maakte, vond ik het bijna jammer dat ik al een keuze voor een paasbaksel had gemaakt. Deze kleine lekkernijen had ik anders vandaag met veel liefde en plezier aan mijn familie voorgeschoteld. Het zijn echt fantastische taartjes. Op de heerlijke crunchy koekbodem ligt een hemels lekkere vulling die zoet, fris, zacht & romig is en boordevol frambozen zit. Op deze vulling ligt een dekentje van frisse frambozengelei. De zachtheid van de kwark is samen met de zoet-zure smaak van de frambozen echt een verrukkelijke combinatie. Elke hap is puur genieten.

Sinds ik de mascarpone-kwarktaart met witte chocolade & frambozen gemaakt heb, hoopte ik eigenlijk een kwarktaart-recept te vinden waarmee ik een nét zo lekkere, maar minder machtige en calorierijke, taart zou kunnen maken.

Al na één hap van een van deze taartjes wist ik dat mijn "missie" geslaagd was. Omdat deze frambozen-kwarktaartjes niet zo machtig zijn weet ik zeker dat ze een geweldige afsluiting van een etentje zullen vormen. Ook op een mooie paasdag als vandaag, wanneer je jezelf waarschijnlijk aan heel veel lekkernijen zult verlustigen, is er zeker nog wel een plekje vrij voor deze lekkernij.

Tip: je kunt ook heel eenvoudig één grote taart van dit recept maken. Gebruik dan een taartring van 16,5 centimeter doorsnede en 6 centimeter hoog ~ In dit recept wordt een flinke hoeveelheid frambozen gebruikt en (helaas) zijn frambozen vaak nogal prijzig. Gelukkig smaken de taartjes ook heel erg lekker wanneer je de frambozen in de taartjes weglaat en ze alleen met de frambozengelei bestrijkt.


Ingrediënten
  • 150 g speculaas
  • 65 g boter
  • 6 blaadjes gelatine
  • sap van ½ citroen
  • 2 eierdooiers
  • 80 g kristalsuiker
  • 200 g naturel kwark
  • 250 ml slagroom
  • 400 g frambozen
Extra nodig
7 bakringen van 7 centimeter doorsnede, bakpapier, keukenmachine, staafmixer
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 6 uur wachten

Werkwijze


  • Leg een vel bakpapier op een groot plat bord (of snijplank). Bekleed de binnenkant van de bakringen met bakpapier (plak het papier met wat boter vast aan de ring) en plaats de ringen op het bord/snijplank.
  • Maal 150 g speculaas fijn. Smelt de boter en meng deze met de gemalen speculaas.
  • Verdeel het mengsel over de bodempjes van de ringen en druk goed aan met de achterkant van een lepel.
  • Zet in de koelkast.
  • Week 4 blaadjes gelatine in ruim koud water.
  • Klop de eierdooiers op met 40 g kristalsuiker. Voeg de kwark toe en klop goed door.
  • Klop in een andere kom de slagroom lobbig met 40 g kristalsuiker.
  • Verwarm het citroensap. Knijp de gelatine goed uit en voeg deze toe aan het sap. Roer tot de gelatine volledig is opgelost en laat afkoelen.
  • Doe het afgekoelde citroensap bij het kwarkmengsel en klop nog even stevig door.
  • Spatel de slagroom voorzichtig door het kwarkmengsel.
  • Verdeel 100 g frambozen over de taartbodempjes en giet hier bijna de helft van het kwarkmengsel over.
  • Verdeel opnieuw 100 g frambozen over de ringen en giet er het resterende kwarkmengsel over heen.
  • Strijk het kwarkmengsel glad en laat de taartjes minstens 6 uur (maar liever de hele nacht) opstijven in de koelkast.
  • Verwijder de ringen en trek daarna voorzichtig het bakpapier los.
  • Los 2 blaadjes gelatine op in ruim koud water.
  • Pureer 200 g frambozen met de staafmixer en druk de puree door een zeef om de zaadjes te verwijderen.
  • Verwarm de frambozencoulis in een pan. Knijp de gelatine goed uit en voeg deze toe aan de coulis. Roer tot de gelatine volledig is opgelost en laat afkoelen.
  • Strijk de frambozengelei voorzichtig over de bovenkant van de taartjes. 
 


Frambozen-kwarktaart



Bron recept: Juliette's Speculoos

Reacties

  1. inderdaad superlekker ook met tagatessezoetstof

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dit recept dus voor zeven personen? Of red je het ook voor 8 porties?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna, dit recept is inderdaad voor 7 personen. Met de kwarkvulling met frambozen zou je eventueel wel 8 taartjes kunnen maken, dan zijn ze alleen iets minder hoog. De hoeveelheid boter en speculaas zou ik dan wel aanpassen, want de bodem wordt anders wel heel erg dun. Groeten, Tessa

      Verwijderen
  3. Kan dit ook met bramen....of pruimen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet het opgewarmde citroensap/coulis waarin de voorgeweekte gelatine wordt opgelost ,nog steeds schenkbaar zijn als je het met de kwark/slagroommassa mengt?

    Is het nodig te blijven roeren in het vocht met de opgeloste gelatine tijdens het afkoelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Fabiola,

      Het citroensap met de opgeloste gelatine moet nog steeds vloeibaar zijn wanneer je deze met het kwarkmengsel mengt. Als je te lang wacht en het sap begint te stollen, dan mengt het niet meer goed. Je hoeft niet te blijven roeren.
      De frambozencoulis mag wel al wat stevig beginnen te worden voordat je hiermee de taart(jes) bestrijkt.

      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  5. Hii! Kan je deze taart ook 2 dagen vtv maken of wordt de koek dan helemaal zacht/nat? En kan je de slagroom ook vervangen door Griekse yoghurt ipv lactose intolerantie? Dat je z’n 450 gr volle kwark in doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Excuses voor mijn late reactie, ik ben op 21 mei bevallen van onze zoon en heb sindsdien even geen aandacht aan mijn blog besteed.
      Ik denk dat 2 dagen iets te lang is omdat de bodem dan inderdaad vochtig kan worden. Ik heb zelf nog nooit slagroom vervangen door Griekse yoghurt. Ik durf dus ook niet te zeggen of dit gaat werken. Mijn gevoel zegt dat het te zwaar wordt, maar wellicht dat het wel gaat en erg lekker is! Even uitproberen dus :)
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten