Pannenkoeken

Pannenkoeken
 

Als klein kind was ik dol op het prentenboek Alles voor één pannenkoek van Eric Carle. Dit boek gaat over Hannes, die trek heeft in een pannenkoek. Zijn moeder wil die best voor hem bakken, maar dan moet hij eerst tarwe oogsten, de korrels naar de molen brengen zodat de molenaar er meel van kan malen, de eieren uit het kippenhok rapen, de koe melken, boter maken met de karnton en hout halen. Aan het einde van het verhaal is het wel duidelijk dat er heel wat bij komt kijken voordat er een pannenkoek op je bord ligt.

Gelukkig hoeft er tegenwoordig niet meer zoveel moeite gedaan te worden: de ingrediënten zijn in elke supermarkt te koop, de pannenkoeken-shakers staan naast de pakken pannenkoekenmix in het schap en wanneer je echt haast hebt zijn er altijd de kant-en-klare exemplaren.

Als groot pannenkoekenliefhebber gruw ik echt van de kant-en-klare pannenkoek uit de supermarkt, maar ook met de shaker en sommige pannenkoekenmixen is het resultaat vaak verre van lekker. Toch moet ik met veel schaamte bekennen dat ik soms uit pure gemakzucht een shaker gebruik, echt idioot natuurlijk want zelf een beslagje maken is een fluitje van een cent. Ik kan beter een voorbeeld nemen aan mijn moeder, die altijd op gevoel wat bloem, eieren, suiker en melk bij elkaar doet en van dat beslag de meest verrukkelijke pannenkoeken bakt. Haar pannenkoeken met appel zijn echt de beste die ik ooit gegeten heb. Ze bakt er altijd een hele stapel van, want pannenkoeken zijn de volgende dag, wanneer ze koud zijn, het allerlekkerst. Een warme pannenkoek zal ik nooit voor mijn ontbijt eten, maar een koud exemplaar (het liefst besmeerd met wat boter en bestrooid met suiker) gaat er altijd met veel smaak in.

Het pannenkoekenrecept van mijn moeder kan ik helaas niet met jullie delen, maar met dit recept kun je ook fantastische pannenkoekjes op tafel zetten. Ze zijn heerlijk dik & luchtig en smaken geweldig met wat stroop, suiker, ahornsiroop, boter of vers fruit. Het recept is goed voor 15 pannenkoekjes. 

Tip: het is ook erg lekker om in plaats van bloem boekweitmeel te gebruiken.


Ingrediënten

  • 270 g bloem, gezeefd
  • 6 tl bakpoeder, gezeefd
  • 110 g witte basterdsuiker
  • 1 ei  (L)
  • 300 ml volle melk
  • 185 ml karnemelk
  • 75 g boter, gesmolten
  • snufje zout

Extra nodig
koekenpan met antiaanbaklaag
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding

Werkwijze

  • Doe de bloem, bakpoeder, zout en suiker in een grote kom. Meng dit door elkaar met een garde.
  • Klop in een andere kom het ei, melk, karnemelk en boter door elkaar.
  • Giet het eimengsel bij het bloemmengsel en klop het glad.
  • Verhit een koekenpan met antiaanbaklaag op laag vuur.
  • Giet 75 ml van het beslag tegelijk in de pan en bak de pannenkoek tot hij goudbruin aan de onderzijde is en er belletjes ontstaan.
  • Draai de pannenkoek om en bak nog circa 2 minuten of tot hij goudbruin is.
  • Hou de pannenkoeken warm tijdens het bakken van de rest.




Pannenkoeken




Bron recept: Modern Classics 2, Donna Hay

Reacties