Baileys bonbons

Baileys bonbons
 

Er zijn niet veel dingen die mij vrolijker maken dan het zelf fabriceren van zoete lekkernijen. En omdat ik precies weet wat ik lekker vind, werkt het buitengewoon bevredigend om te kunnen maken wat ik wil eten. Het “probleem” is alleen dat ik al die zelfgefabriceerde zoetigheid niet in mijn eentje kan opeten. Nou ja, dat kán ik natuurlijk wel doen, maar dan zou ik nu inmiddels tonnetje rond zijn en een kandidaat bij het programma Obese.

Gelukkig ken ik genoeg mensen die zich elke week vrijwillig opofferen om samen met mij mijn nieuwste creaties te proeven. Dit proefpanel bestaat vooral uit familieleden en de grote groep collega’s van mijn moeder. Ik ben deze mensen ontzettend dankbaar dat ze dit willen doen, niet alleen omdat ik het zonde vind om eten weg te gooien, maar ook omdat ik graag reacties krijg (die ook best wat kritisch mogen zijn).

Dat mijn proefpanel ook dankbaar is, bleek eerder dit jaar toen de collega’s van mijn moeder ineens een cadeautje voor mij hadden: een flesje Tia Maria en een flesje Baileys, als dank voor al het lekkers dat ze mochten proeven. En natuurlijk ben ik dol op cadeautjes, vooral als ik ze in de keuken kan gebruiken. Het flesje Baileys heb ik nu als eerste opengebroken, voor deze verrukkelijke Baileys bonbons. Vanzelfsprekend mochten de collega’s van mijn moeder deze kleine lekkernijen als eerste proeven. En als ik mijn moeder mag geloven, vielen ze heel erg in de smaak.

Tip: ik laat het chocolade-Baileys-mengsel zo’n drie kwartier opstijven in de koelkast, maar je kunt het mengsel ook in een spuitzak scheppen en deze ongeveer 20 minuten in de koelkast laten rusten. Je kunt het daarna in mooie hoopjes in bonbonvormpjes spuiten.


Ingrediënten

  • 100 g pure chocolade + eventueel extra voor garnering (zie recept)
  • 50 g melkchocolade
  • 125 g roomboter
  • 125 g poedersuiker
  • 2 el cacaopoeder + eventueel extra voor garnering (zie recept)
  • 1 el oplos espressopoeder
  • 60 ml Baileys
  • eventueel geraspte witte chocolade voor garnering(zie recept)
  • eventueel hagelslag (puur en/of melk) voor garnering (zie recept)
Extra nodig
huishoudfolie, plastic handschoenen
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 1 nacht wachten

Werkwijze

  • Smelt beide soorten chocolade samen au bain-marie en voeg een halve eetlepel (1 zakje) oplos espressopoeder toe.
  • Roer de boter en de poedersuiker tot een romig mengsel.
  • Roer het cacaopoeder, het resterende oplos espressopoeder, Baileys en de gesmolten chocolade er geleidelijk door.
  • Schep het chocolademengsel in een ondiepe kom en dek deze af met huishoudfolie. Laat het mengsel 30-45 minuten rusten in de koelkast.
  • Draai het chocolademengsel tot ongeveer 45 balletjes. Draag bij voorkeur plastic handschoenen. Als je deze niet hebt, spoel dan regelmatig je handen af met koud water (vergeet ze niet droog te maken), zodat je handen koel blijven en de chocolade niet blijft plakken.
  • Rol elk balletje door cacaopoeder/geraspte witte chocolade/geraspte pure chocolade/hagelslag.
  • Laat de bonbons een nacht opstijven in de koelkast.





Bron recept: Bonbons & Lekkernijen zelf maken.

Reacties

  1. Dankjewel voor het recept ! Kun je het ook zonder koffie maken ? Ik ben geen koffieliefhebber namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra,
      Ja je kan het espressopoeder weg laten. Het wordt toegevoegd omdat het de smaak van de chocolade verstrekt, niet omdat je wilt dat de bonbons er een echte koffiesmaak van krijgen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten