Puddingwafels

Puddingwafels
 
 

Zodra ik het woord ‘wafels’ hoor, moet ik altijd meteen denken aan Brusselse of Luikse wafels: overheerlijke lekkernijen gemaakt met een wafelijzer met ruitjespatroon. Ik was dan ook even in verwarring toen ik dit recept voor puddingwafels van Rudolph van Veen las. Geen ruitjespatroon, maar gewoon twee gladde ronde cake-achtige koekjes. En ik was niet de enige die in verwarring was, want toen ik mijn ovendeur opentrok dacht mijn moeder dat ik whoopies aan het bakken was.

Om je eerlijk de waarheid te zeggen, ook ik had het gevoel dat ik whoopies gemaakt had. Maar goed, of het nu whoopies met een vulling van banketbakkersroom of puddingwafels zijn, ze smaken in elk geval heerlijk. De zachte vanille “wafeltjes” met de romige vulling smelten op de tong. Omdat ik bij het maken van de vulling gelatine heb toegevoegd, is de room vrij stevig. Je kunt de gelatine ook weglaten voor een meer zachtere room.


Ingrediënten
  • 120 g zachte boter
  • 350 g kristalsuiker
  • 2 vanillestokjes
  • 2 eieren
  • 4 eierdooiers
  • 700 ml volle melk
  • 360 g bloem + 4 el
  • 1 el bakpoeder
  • 1 mespuntje zout
  • 1 blaadje gelatine (1,67 gram)
  • poedersuiker
Extra nodig
Spuitzak met een glad spuitmondje, een met bakpapier beklede bakplaat, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 15 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 190ºC (boven- en onderwarmte).
  • Meng 120 g zachte boter met 200 g kristalsuiker.
  • Halveer één vanillestokje in de lengte, schraap het merg eruit en roer het merg door het boter-suikermengsel.
  • Roer één voor één de twee eieren door het mengsel. Voeg het tweede ei pas toe als het eerste is opgenomen. Voeg daarna 200 ml melk toe.
  • Meng 360 g bloem, het bakpoeder en het zout met elkaar en roer dit door het botermengsel. Meng kort door, totdat alles goed vermengd is.
  • Schep het beslag in een spuitzak met glad spuitmondje en spuit een even aantal hoopjes op een met bakpapier beklede bakplaat.
  • Sla met de bakplaat een aantal keer op je werkblad, zodat het deeg alvast iets uitdijt.
  • Bak de wafels in de oven in circa 15 minuten goudbruin en gaar.

  • Week het gelatineblaadje minstens 1 uur in ruim koud water.
  • Halveer één vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
  • Breng in een pan 500 ml melk met het vanillemerg en 70 g suiker aan de kook.
  • Roer de eierdooiers met 80 g kristalsuiker los en roer er 4 el bloem door.
  • Meng een flinke scheut melk door het eimengsel, schenk het mengsel terug in de pan en roer goed door.
  • Breng de banketbakkersroom aan de kook en laat de room op laag vuur ongeveer 3 minuten garen.
  • Haal de pan van het vuur, laat het mengsel al roerend iets afkoelen en voeg het goed uitgeknepen gelatineblaadje toe. Roer even goed door.
  • Giet de banketbakkersroom in een ondiepe schaal, dek hem af met huishoudfolie en laat afkoelen.

  • Roer de pudding even goed los en schep hem in een spuitzak met glad spuitmondje. Bespuit de helft van de wafels met de banketbakkersroom, maar houd de randen vrij.
  • Leg de andere wafels erop en bestuif met poedersuiker.

 

Reacties