Knapperige kaneelkoekjes (Snickerdoodles)

Knapperige kaneelkoekjes / Snickerdoodles
 
 

Volgens de auteurs van het bakboek van The Hummingbird Bakery zijn deze koekjes een heerlijk eetbaar kerstcadeau. Waarschijnlijk vinden zij kaneel echt een winteringrediënt, maar ik vind deze specerij het hele jaar door lekker. De koekjes vielen bij mij (en natuurlijk bij mijn proefpanel) dan ook erg in de smaak. Het is een zacht koekje met een kruimelige textuur dat bedekt is met een krokant korstje van kaneel en suiker. Echt heerlijk om je tanden in te zetten: ze smaken dan ook naar meer.

In Nederland worden deze kleine lekkernijen knapperige kaneelkoekjes genoemd, maar de Engelse benaming is vele malen leuker: snickerdoodles. Ik vraag me dan meteen af of er zoiets bestaat als snickerdoodling (de kunst van het snickerdoodles maken).

Hoe dan ook, een koekje met een dergelijke naam moest ik natuurlijk wel maken. De kans is heel groot dat ik deze koekjes nog vaker ga maken, niet alleen omdat ze ontzettend lekker zijn maar omdat ik het leuk vind om snickerdoodles te zeggen.


Ingrediënten

  • 60 g boter, zacht
  • 160 g fijne kristalsuiker
  • ½ tl vanille-extract
  • 1 ei, groot
  • 240 g bloem
  • ¾ tl wijnsteenzuur
  • ½ tl zuiveringszout
  • 1/8 tl zout
  • 2 eetlepels kristalsuiker
  • 1 tl kaneel + 1 el

Extra nodig
Twee met bakpapier beklede bakplaten, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 13-15 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Klop de zachte boter met 160 g fijne kristalsuiker en het vanille-extract licht en romig. Klop het ei erdoor.
  • Zeef de bloem met het wijnsteenzuur, het zuiveringszout, het zout en 1 tl kaneel samen in een kom.
  • Voeg dit in twee of drie porties toe aan het boter-suikermengsel tot alle ingrediënten goed zijn opgenomen.
  • Meng het deeg met de hand tot een gladde bol. Leg de bol in een kom, dek deze af met huishoudfolie en laat het deeg ongeveer 45 minuten rusten in de koelkast.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte)
  • Meng 2 el kristalsuiker met 1 el kaneel in een kommetje.
  • Verdeel het deeg in ongeveer 20 tot 24 stukjes. Rol een stukje tot een balletje en rol deze door de kaneelsuiker. Zorg ervoor dat het balletje helemaal bedekt raakt. Werk zo de andere stukjes deeg af.
  • Leg de deegballetjes op de bakplaat. Laat tussen de balletjes 4-5 centimeter tussenruimte vrij, zodat de koekjes kunnen uitzetten.
  • Bak de koekjes ongeveer 13-15 minuten in de voorverwarmde oven. Laat ze een paar minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze dan op een rooster om helemaal koud te worden.

 

 

Reacties