Bosbessentaartjes

Bosbessentaartjes

 

Na een lange en koude winter konden we vorige week even ruiken aan de lente. Dit was jammer genoeg van korte duur, want deze week blijkt dat Koning Winter zijn laatste adem nog niet heeft uitgeblazen. Gelukkig heb ik geen last van een ernstige winter-depressie, maar ik verlang inmiddels wel enorm naar de zon en warmte. Op het weer heb ik helaas geen invloed, maar gelukkig kan ik wel een beetje zonnige gezelligheid in huis halen door zomerse taartjes te bakken. En hoewel ik (voor zover ik me kan herinneren) nog nooit in mijn leven een bosbessentaart heb gegeten, doet zo’n taart mij om de een of andere reden altijd aan de zomer denken.

Dus toen ik op een grijze en koude dag in het tijdschrift Baking Heaven aan het bladeren was en dit recept voor bosbessentaartjes tegenkwam, moest ik ze eenvoudigweg maken. En ja, ze geuren en smaken echt naar de zomer. Buiten heeft de winter ons dan nog wel in zijn greep, maar met deze taartjes geniet ik binnen even van een welverdiend zonnig verwenmomentje. 

Tip: de taartjes smaken het lekkerst op de dag dat je ze gebakken hebt.


Ingrediënten

  • 150 g bloem + extra om te bestuiven
  • 75 g lichte basterdsuiker + 2 el
  • 100 g ongezouten roomboter, in blokjes
  • 1 eidooier
  • 1 el koud water
  • ½ tl vanille-extract
  • 250 g bosbessen (vers of diepvries)
  • 2 eieren (L)
  • 150 ml crème fraîche
  • 50 g gemalen amandelen
  • 1 el maizena
  • een paar druppels amandel-extract
  • 25 g amandelschaafsel
  • abrikozenjam

Extra nodig
6 geribbelde taartvormpjes met losse bodem van 10 centimeter doorsnee, huishoudfolie, ronde uitsteker van min. 12 centimeter doorsnee
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, ca. 35 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Zeef voor de bodem 150 g bloem in een grote kom en roer er 2 eetlepels lichte basterdsuiker doorheen.
  • Wrijf met je vingers de roomboter door het geheel, tot je een fijn kruimeldeeg gekregen hebt.
  • Maak een kuiltje in het midden van het kruimeldeeg en voeg 1 eidooier, 1 eetlepel koud water en ½ theelepel vanille-extract toe.
  • Meng alles met je vingers tot een homogeen deeg.
  • Kneed het deeg nog even goed door op een (met bloem bestoven) werkblad en vorm een bal van het deeg. Verpak de bal in huishoudfolie en leg het minimaal 30 minuten in de koelkast te rusten.


  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte) en vet de taartvormpjes in.
  • Rol het deeg uit tot een grote lap en steek er met een uitsteker ronde cirkels uit die groter zijn dan de diameter van de taartvormpjes.
  • Bekleed de taartvormpjes met het deeg en druk het deeg goed tegen de vormpjes aan. Het deeg dat over de rand uitsteekt kan je verwijderen door er met de deegroller overheen te rollen.
  • Verdeel de bosbessen over de vormpjes.
  • Breek 2 eieren in een grote kom en roer de crème fraîche erdoorheen.
  • Roer 75 g lichte basterdsuiker, de gemalen amandelen, de maizena en het amandel-extract erdoorheen tot een glad mengsel.
  • Verdeel het mengsel over de taartjes en probeer de bosbessen allemaal volledig te bedekken.
  • Bestrooi de taartjes met het amandelschaafsel.
  • Bak de taartjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 35 minuten mooi bruin en gaar.
  • Haal de taartjes uit de oven en bestrijk ze meteen met wat abrikozenjam.
  • Laat de taartjes afkoelen in de vormpjes op een rooster.
  • Haal de taartjes uit de vormpjes.
  • Serveer. 

 

 

Reacties