Fruitcake

Fruitcake

 

Wanneer er bij ons visite over de vloer komt, probeer ik ze vaak te verrassen met iets lekkers voor bij de koffie of thee. Deze simpele, maar o zo lekkere fruitcake is een heel goed alternatief voor het traditionele koekje. De kleine blokjes cake hebben een knapperig korstje en een romig zachte en smeuïge binnenkant. De vulling bestaat uit een paar van mijn favoriete ingrediënten: gedroogd fruit, kokos én witte chocolade. En omdat Nigella Lawson ooit in één van haar boeken vermelde dat teveel van iets lekkers fantastisch kan zijn, heb ik er nog meer gedroogd fruit en kokos in verwerkt dan het originele recept aangaf.

En het resultaat is inderdaad fantastisch. De cake is heerlijk zoet, maar het is een niet dermate zoete dreun waar je migraine van krijgt. Persoonlijk vind ik deze cake niet alleen heerlijk bij de thee, maar ook bij het ontbijt of op andere momenten van de dag. En omdat de stukjes cake zo klein zijn, voel ik mezelf dan ook niet het minste geringste beetje bezwaard wanneer ik er een stukje van weg werk.

De cake is het lekkerst wanneer je hem na het bakken nog een nachtje laat staan. Het originele recept voor deze heerlijkheid komt uit het tijdschrift Tip (nr. 3 2005). 



Ingrediënten

  • 200 g roomboter
  • 200 g witte chocolade
  • 4 eieren (L)
  • 200 g bloem, gezeefd
  • 2 tl bakpoeder, gezeefd
  • 200 g witte basterdsuiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 175 g gedroogde fruitblokjes
  • 75 g geraspte kokos

Extra nodig
Een rechthoekige bakvorm van ca. 18 x 36 cm of 23 x 23 cm, ingevet en bekleed met bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 35-60 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 150 of 175°C (zie het einde van dit recept) (boven- en onderwarmte).
  • Smelt de roomboter au bain-marie al roerend tot vloeibaar.
  • Voeg de witte chocolade toe en laat ook dit voorzichtig smelten. Let erop dat het mengsel niet heet wordt, maar lauwwarm blijft.
  • Klop de eieren los en klop de boter en chocolade erbij tot een egaal mengsel.
  • Meng kort de bloem en het bakpoeder erdoor. Voeg dan de basterdsuiker en vanillesuiker toe.
  • Spatel de geraspte kokos door het mengsel en spatel ten slotte de fruitblokjes erdoor.
  • Schenk het mengsel in de bakvorm.
  • Bak de cake voor een knapperig korstje en romig zachte binnenkant ca. 35 minuten op 175°C. Voor een wat zachter en droger resultaat, bak de cake ca. 55-60 minuten op 150°C.
  • Haal de cake uit de oven en laat deze iets afkoelen in de vorm.
  • Verwijder de vorm en snij de lauw-warme cake in vierkante blokjes van ca. 4 bij 4 centimeter en laat verder afkoelen.

 

 

Reacties

  1. Ik heb sinds kort je site ontdekt, en wauw echt super lekkere dingen ben ik al tegen gekomen! ik ga alle recepten bekijken, heb er tot nu toe al heel wat opgeslagen haha.
    Ook hele mooie foto's maak je!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten