Bananenbrood

Bananenbrood
 

Ik eet bananen het liefst lekker fris en stevig. Wanneer ze zijn doorgerijpt en de schil op verschillende plekken bruin is geworden, vind ik er weinig meer aan. Voorheen wilde ik deze bananen nog vaak weggooien, maar omdat bananen overrijp nog steeds gezond zijn en heel zoet van smaak, zijn ze zeer geschikt om te verwerken in verschillende gerechten.

Dit bananenbrood is zo’n goede (en lekkere) manier om overrijpe bananen te verwerken. Het heet trouwens wel bananenbrood, maar eigenlijk heeft het meer weg van een zoete cake: ik heb dan ook geen idee waarom het een brood genoemd wordt.

Tip: het “brood” is warm al lekker, maar smaakt koud nog vele malen beter. Het beste kun je hem zelfs een dagje laten staan, om hem wat steviger te laten worden - En ik wil je op het hart drukken om echt goede rijpe bananen te gebruiken, je krijgt dan een veel zoeter en rijker gebak (en de bananen zijn veel makkelijker te prakken).

Het recept voor deze zoete verleiding haalde ik uit Het Hummingbird Bakboek van Tarek Malouf.


Ingrediënten

  • 270 g lichte basterdsuiker
  • 2 eieren (L)
  • 200 g gepelde bananen, fijngeprakt
  • 280 g bloem, gezeefd
  • 1 tl bakpoeder, gezeefd
  • 1 tl zuiveringszout
  • 1 tl kaneel
  • 1 tl gemberpoeder
  • 140 g boter, gesmolten

Extra nodig
Een ingevette en met bloem bestoven cakevorm van 11 x 25 centimeter
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, ca. 60 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte).
  • Doe de suiker en de eieren in een kom en klop tot ze goed zijn vermengd.
  • Klop de bananenpuree erdoor.
  • Voeg de bloem, het bakpoeder, het zuiveringszout, de kaneel en het gemberpoeder aan het bananenmengsel toe.
  • Meng alles tot de droge ingrediënten gelijkmatig zijn opgenomen.
  • Voeg de gesmolten boter toe en blijf kloppen tot alles goed is vermengd.
  • Giet het beslag in de voorbereide vorm en strijk de bovenkant glad.
  • Bak het bananenbrood ongeveer 1 uur in de oven tot het stevig aanvoelt en een in het midden erin gestoken satéprikker er schoon uitkomt.
  • Laat het bananenbrood eerst kort in de vorm afkoelen.
  • Zet het bananenbrood daarna op een taartrooster en laat het helemaal koud worden.
  • Serveer.

 

 

Reacties

  1. Heerlijk is deze "cake". Lekker van smaak en structuur. Ditbananenbrood gebakken nadat mijn collega de heerlijke valentijnscakejes had meegenomen die ook hier op het blog staan.
    Succes met je blog en ik ga er zeker nog eens wat van bakken.

    Groetjes van Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten