Arabesken

Arabesken
 
Ik ben bakverslaafd, maar misschien ook wel verslaafd aan het kopen van nieuwe bakboeken. Vaak maak ik mezelf wijs dat een nieuw bakboek heel nuttig en belangrijk is voor het uitoefenen van mijn hobby en dus niet mag ontbreken in mijn collectie (ook niet wanneer de inhoud overeenkomt met die van andere boeken in mijn boekenkast). Toch blijf ik ondanks mijn uitdijende collectie bakboeken vaak teruggrijpen op een (oud) exemplaar dat ik bij mijn moeder heb meegenomen: het Gebak Kookboek van Blue Band uit 1990. Uit dit boek komt ook het recept voor deze arabesken.

Zelf had ik nog nooit eerder van dit koekje gehoord en zelfs na enig speurwerk ben ik dit recept nog in geen enkel ander boek (of op het internet) tegengekomen. En dat is eigenlijk heel erg jammer, want het is echt een heerlijk koekje dat ook nog eens heel makkelijk te maken is. Misschien kan iemand mij meer vertellen over waar (de naam van) dit koekje vandaan komt?


Ingrediënten
  • 250 g amandelspijs
  • 50 g poedersuiker
  • 30 g boter
  • 1 theelepel citroenrasp
  • 2 eieren
  • ouwel (eetpapier)
  • fijne kristalsuiker
Extra nodig
Bakplaat, spuitzak, gekarteld spuitmondje
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, ca. 25-30 minuten oven, 15 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte).
  • Doe 250 g amandelspijs in een kom. 
  • Zeef er de poedersuiker boven en voeg de boter, de citroenrasp en 1 ei toe. Meng alles goed door elkaar tot een stevig deeg.
  • Schep het deeg in de spuitzak met een gekarteld spuitmondje.
  • Bekleed de bakplaat met ouwel en spuit hierop, met een tussenruimte van ca. 5 centimeter, koekjes in de vorm van een dichte S.
  • Strooi wat fijne kristalsuiker over de koekjes.
  • Bak de arabesken in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 25 minuten lichtgeel.
  • Klop 1 eiwit los met wat koud water en bestrijk er voorzichtig de hete koekjes mee.
  • Schakel de oven op de hoogste stand en laat de koekjes nog ongeveer 3 minuten goudbruin kleuren.
  • Laat de arabesken afkoelen en breek de ouwel rondom de koekjes af.
 
 
 

Reacties

  1. Hallo,

    Ik heb uw blog pas ontdekt en wat een heerlijke recepten staan er, ik ben fan! Ik weet dat Arabesk in het Turks een woord is dat vaak wordt gebruikt voor een muziekgenre die nogal pessimistisch is:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    De naam van het koekje betekend in de islamitsche kunst.
    overdreven hoffelijke begroeting met veel kronkelige bewegingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten